måndag 2 maj 2011

Frukostmat

Jag kan inte nog tala mig varm om frukostens betydelse. Det är nästan det bästa på hela dagen! Om jag inte får ordentlig frukost blir jag trött och kinkig, och orkar ingenting, men så fort jag fått i mig frukosten och den obligatoriska koppen kaffe är jag solen själv! Nåja, nästan i alla fall. Det här vet min man alltför väl, och när vi fortfarande jobbade båda två fick jag oftast frukost på sängen innan jag orkade masa mig upp (han är ett fynd, jag vet!). Nuförtiden sover jag när han ger sig iväg, men då är det å andra sidan ingen som lider av min morgontrötthet. Nu äter jag min frukost i lugn och ro, läser tidningen, ser på morronTV och njuter i fulla drag. Ja, jag vet att jag har det oförskämt bra!

Det finns massor med studier som bekräftar att man både presterar bättre och håller vikten mer stabil om man äter en rejäl frukost. Nyligen läste jag om en stor finsk undersökning som återigen slog fast detta faktum.

En som verkligen förstått det här med frukost är Victoria. Hon har startat en inspirerande blogg som bara handlar om frukost. Kika gärna in där. Här delar jag med mig av några av mina frukostar, men Victoria har massor med fler förslag.

Macka på grovt, glutenfritt aprikosbröd.

Pöspannkakor med mascarpone, kokossocker, agavesirap och färska blåbär.
.

Antideppsmoothie med cacao och ingefära.

Sojayoghurt med färska bär.

Smörgås med ekologisk skinka, paprika och krasse på supernyttigt, grovt glutenfritt formbröd.

Jordgubbssmoothie

Valfri fil eller yoghurt med lyxmysli för livsnjutare.

Bananplättar med grädde och sylt.

Proteinsmoothie med banan, vanilj och choklad.

Kokt ägg med matiga mackor därtill.

Nässelbullar med proteinrikt pålägg och groddar.

Alf Spångbergs hälsogröt förstärkt med en matsked frömjöl, en matsked kokosolja, och med färska bär.

6 kommentarer:

  1. Kjersti, your number one fan here!
    Kan du tipsa om ett bra proteinpulver som inte är ett Hampaproteinpulver?

    Häls, Your number one fan

    SvaraRadera
  2. Mycket bra grejer, frukost är mitt bästa också :)

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott allt ser ut! Måste sova över lite oftare tror jag...

    SvaraRadera
  4. Vilken fyndman du har, synd att du får göra din frukost själv nu bara, hihi! Jag måste också ha frukost för att fungera, har aldrig förstått dem som kan hoppa över den helt och sen äta lunch/middag nån gång på em...

    SvaraRadera
  5. Kära anonym! Ojoj, vilka snälla ord, men nu måste jag kanske göra dig besviken, och trilla ned från piedestalen med en duns. Jag måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet alls av andra proteinpulver. Jag vet ju att det finns en mängd olika, framförallt avsedda för dem som tränar mycket och bygger muskler. Jag föreslår att du går in i en riktigt välsorterad hälsokostaffär (Lifeland och Örtagubben i Stockholm är favoriter, förutom min vanliga Lifebutik här i Uppsala) och frågar en kunnig hälsorådgivare.
    Ja, ni andra, frukost är en nödvändighet!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad gulligt av dig!

    Din frukostar ser också supersmarriga ut! :D

    SvaraRadera