söndag 3 april 2011

Rödbetssallad med halloumi, blåmögelost, spenat och dadelbalsamsirap



Det finns gott om knölar här i världen! De mänskliga tycker jag att vi lämnar därhän, dem gör vi klokast i att försöka undvika. De som kommer från växtriket kan vi däremot gott stifta lite närmare bekantskap med. Rödbetor t ex. De är otroligt användbara, och passar inte enbart som inlagt tillbehör till pyttipannan. De är jättegoda i soppa, i vegetariska biffar, ugnsbakade och som chips. Här har jag använt dem i en ganska klassisk sallad, men med lite extra stuns av blåmögelost och dadelbalsamsirap. Sirapen köpte jag i min vanliga ICA-butik, men den brukar också finnas i saluhallar och delikatessbutiker. Den kan bytas mot fikonbalsamsirap eller fikonbalsamvinäger, som kan vara lite lättare att få tag på.

4 - 6 stora rödbetor
2 paket babyspenatblad à 65 g - eller någon blandad mix om du föredrar det
1 paket Halloumi
ca 100 g blåmögelost, ex vis Saint Agur
ca 2 msk dadelbalsamsirap eller fikonbalsamsirap

Skrubba rödbetorna och koka dem mjuka i saltat vatten. Spola av i kallt vatten och skala dem.
Skölj och slunga spenaten torr.
Skär Halloumin i skivor och grilla eller stek den i het panna.
Skär rödbetorna i mindre bitar och lägg upp tillsammans med spenaten och halloumin.
Smula över blåmögelosten, och ringla över dadelbalsamsirapen.
Strö slutligen över fröströssel, eller rostade pumpakärnor eller pinjenötter.

Servera gärna salladen till stekta eller grillade lammkotletter.






4 kommentarer:

  1. Det här lät jättegott! Och St Agur är en av mina favoritostar!

    SvaraRadera
  2. Inte dumt alls, så testa gärna. St Agur är även i mitt tycke en höjdare!

    SvaraRadera
  3. Åh, detta låter verligen supergott!
    Trevlig blogg du har.

    SvaraRadera
  4. Tack, Maria! Varmt välkommen tillbaka om du har lust! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera