måndag 18 april 2011

Lime- och vitlöksdoftande sås till lax

Gravlaxsåsen som jag trodde gömde sig någonstans i kylskåpet visade sig vara slut. Vad skulle jag då hitta på till den gravade laxen, som redan låg där och väntade på tallriken. Det blev den här såsen, som visade sig bli så god att jag måste dela med mig av receptet. Jag föreställer mig att den också är jättegod till varmrökt lax, laxpaté eller annan fisk. Lättgjord dessutom. Om du inte har Dijonnaise hemma kan du blanda vanlig dijonsenap med lite majonnäs.

För er som bor i Uppsala kan jag meddela att Tehörnan i Forumgallerian fått hem ett nytt förråd med spännande Spice Treekryddor. Så nu har jag hamstrat!

2 msk Dijonnaise
2 dl creme fraiche - vanlig eller mjölkfri, sojabaserad
2 små vitlöksklyftor - pressade
skal och pressad saft av en lime
½ - 1 tsk örtsalt av valfri sort - jag tog favoriten Italiensk sallad från The Spice Tree.
några varv med pepparkvarnen
1 stor knippa finhackad dill

Rör ihop allt, och smaka ev av med mer salt. Om du har tid att vänta kan såsen gärna få dra någon timme i kylskåpet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar