onsdag 16 februari 2011

Smakrik örtpesto med dill, persilja, ärtskott, solrosfrön och pecorino




Jag hade kvar rester av ärtskott efter pizzan, och dill och persilja efter min ugnstorsk, och av dem gjorde jag den här riktigt goda och smakrika örtpeston. Jag har så smått fått pippi på att göra pesto av olika slag. Av persiljan var det mest stjälkar kvar, men det gjorde ju inget när allt blev mixat. Jag hade också lite pecorino kvar i en påse, så den fick slinka med också. I stället för pinjenötter tog jag solroskärnor. Peston är god att bara vända ned i varm pasta, ev med lite skaldjur eller kyckling till. Vill du lyxa till det riktigt kan du servera några grillade pilgrimsmusslor som du trär på spett till.
Peston kan också bredas på en ciabatta t ex, och toppas med prosciutto, soltorkade körsbärstomater och några oliver. Ta ett par matskedar i crepessmeten, så får du goda örtcrépes. Eller varför inte vispa ned några matskedar i vätskan när du gör potatisgtratäng, så får du en ny och spännande smak på den.
Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.
Du kan ta de örter du har hemma, så receptet är bara ungefärligt.

½ ask ärtskott, ca 50 g
ca 40 g dill - även stjälkar går bra
ca 40 g persilja - samma här, stjälkar går bra
1 vitlöksklyfta
3/4 dl olivolja
1 dl finriven pecorino
1 dl solroskärnor
½ msk italiensk salladskrydda

Blanda allt i en skål, och mixa ihop till en jämn och slät massa.
Frys gärna in i mindre portioner, så är det lätt att ta fram vid behov.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar