lördag 22 januari 2011

Lättgjordf semifreddo med citroncurd och mandelbiskvier



Den här glassen är hur enkel som helst att svänga ihop, men blir ändå otroligt god. Till skillnad mot annan glass behöver den inte sjudas och köras i glassmaskin, utan man blandar bara ihop ingredienserna och ställer in i frysen så att den blir halvfryst. Semifreddo betyder just halvfryst på italienska. Jag använde min citroncurd som jag gav recept på igår, men du kan använda vanlig köpt också, gärna Mrs Darlingtons om du får tag på den. Den är krämig, mild och god.
Om du vill förenkla ytterligare kan du hoppa över curden, och i stället vispa äggvitorna med ca 3/4 dl florsocker med citronsmak.
Om du har gjort citroncurd har du förhoppningsvis redan äggvitor över till glassen. Om inte kan du spara äggulorna som blir över och använda till en lättgjord aioli senare. Recept på det kommer så småningom.
Körsbärssylten kan jag dessvärre inte ge recept på. Den kokade jag i somras -  innan jag började matblogga - och hade inte en tanke på då att jag skulle mäta, väga och dokumentera. Det jag vet är att jag stod och kärnade ur körsbär tills både jag själv och köket var rödprickiga, och att jag hade kanelstång i den. Om jag får körsbär i sommar igen så lovar jag att återkomma med recept.

3 dl grädde
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker
1 dl citroncurd
1 dl mandelbiskvier

Vispa äggvitorna till hårt skum tillsammans med vaniljsockret.
Vispa grädden. Vispa i curden i grädden.
Krossa mandelbisvierna lätt, och blanda ned i curdgrädden.
Vänd försiktigt ned äggvitevispet - ex vis med en degskrapa - och blanda om väl.
Klä en bakform eller annan form med plastfolie eller folie, och fyll med glassmeten.
Ställ in i frys 5 - 6 timmar.
Om glassen står längre i frysen, så ta ut den i god tid så att den blir halvfryst och gör skäl för sitt namn.
Servera med varm körsbärssylt eller annan valfri sylt.




1 kommentar:

  1. Vill minnas att jag var med och sprutade ner köket med körsbär i somras :) Och gott blev det!! Synd att jag inte kunde komma på julgransplundringen och smaka på semifreddon!

    SvaraRadera