söndag 30 januari 2011

Jordgubbssylt med smak av vanilj, lime och ingefära


Hallonsylten som jag kokade för några veckor tog slut snabbare än jag hann blinka, så jag styrde stegen mot frysdisken för att köpa mer hallon och koka en ny sats. Dessvärre - eller kanske rentav dessbättre - var hallonen helt slut, så jag tog ett paket jordgubbar i stället. Ett helt kilo stora, jättefina gubbar för mindre än 25 kronor kan man väl inte förfasa sig över precis! Det blev en fantastiskt god sylt, och den här gången smaksatte jag med vanilj, lime och färsk ingefära. Jag tycker att just jordgubbar och ingefära är så gott ihop, men om du av outgrundlig anledning inte gillar ingefära kan du i stället byta mot en eller ett par kanelstänger.

Sylten är god till pannkakor, scones, hirspudding, glass, och jättegod till ost, ex vis en bit Brie och några knäckesticks.

1 kg frysta jordgubbar
saft och skal av 1½ lime
1 vaniljstång
ca 20 g färsk ingefära
1 dl vatten
3 dl syltsocker

Tina bären nätt och jämnt. Lägg i en kastrull tillsammans med limesaft, skal, vatten och snittad och urskrapad vaniljstång.
Låt koka upp och koka under lock på medelvärme 10 minuter.
Ta bort locket, och koka ihop 5 minuter på lite högre värme. Skumma.
Tillsätt sockret under omrörning, och koka ytterligare 3 - 5 minuter så att allt socker löser sig.
Häll upp på rengjorda, varma burkar och förslut genast.
Förvara i kylskåpet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar