söndag 9 januari 2011

Fröiga knäckesticks - gluten- och mjölkfria

Hade ju äggvitor över efter potatismuffinstillverkningen häromsistens, och de kom till användning när jag fick för mig att baka knäckesticks. Jag använde nyttiga frön av allehanda slag. De blev farligt goda kan jag meddela. Å andra sidan innehåller de inga som helst farligheter, så man kan gott unna sig några stycken. Jag kände mig mycket nöjd och hälsosam! Har länge tänkt att jag skulle försöka hitta på ett alternativ till det hårda, glutenfria bröd man kan köpa. Nu gjorde jag smala sticks - goda att doppa i tapenade eller någon annan god röra - men man kan göra dem större, mer i smörgåsformat. Lite "meckigt" var det, som Mat-Tina brukar säga, men med hjälp av min pajkavel, lite extra mandelmjöl och en gnutta tålamod gick det bra att kavla ut degen tunt.
Jag gillar kryddor och andra produkter från The Spice Tree, där bl a Toscanamixen kommer ifrån. Finns att köpa i alla möjliga butiker och saluhallar. Mandelmjöl/pulver köper jag från LCHF-butiken.
Det här behöver du:

1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön med skal
1 dl boveteflingor
1 dl mandelmjöl eller mandelpulver
1 msk Toscana Mix - eller annan kryddblandning som du tycker om
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 dl äggvita - ca 4 st

Kör alla torra ingredienser till mjöl i matberedaren, och tillsätt därefter äggvitan. Kör en kort stund till, så att det blir en sammanhållen deg.
Kavla ut degen till två riktigt tunnna plattor, ca 22 x 26 cm, på två bakplåtspapper. Försök att kavla så jämnt som möjligt, annars kan de gräddas ojämnt och bli bruna i kanterna.
Sporra ut önskad storlek, och grädda i 225 graders ugnsvärme ca 7 - 8 minuter. Passa noga så det inte bränns.
Om du har varmluftsugn kan du grädda båda plåtarna samtidigt, men sänk då värmen till 200. Om inte gräddar du en plåt i taget.
Låt kallna på plåten, och dela försiktigt på sticksen.





2 kommentarer:

  1. Vilka fina knäckebröd, de verkar jättegoda. Lyxigt att ha hembakat knäcke hemma. :-) Dina potatismuffins såg också jättegoda ut. Sparar båda dessa recept!

    SvaraRadera
  2. Hej Frida!Roligt att du vill testa mina recept! Ser på din blogg att du är inne på GI och LCHF. Knäckesticksen är nog det närmaste LCHF man kan komma.Välkommen tillbaka, jag kommer nog ha en hel del recept som kan passa dig. Ha det gott!

    SvaraRadera