tisdag 7 december 2010

Tryfflar med kryddig lingonsmak

En liten tryffel till kaffet på maten är aldrig fel! I söndags var hela familjen hembjuden på adventsfika till dotter Erika, som nyligen flyttat till Stockholm. Då gjorde jag dessa lättgjorda tryfflar och tog med som liten adventspresent. Erika är svag för rosa, så jag kunde inte motstå loppisfyndet för en femma. Den lilla, lilla skönhetsfläcken dolde jag med en fjäril. Av den här satsen blev det 18 tryfflar. Jag har visserligen inte prövat, men tror att det går alldeles utmärkt att göra tryfflarna mjölkfria med risgrädde och choklad gjord på soja eller ris. Använd då något alternativt strössel, som du är säker på är mjölkfritt.

1 dl grädde
1 stor kanelstång
1 - 2 stjärnanis
6 kardemummakapslar - lätt krossade
100 g Marabou Mörk Choklad
100 g Marabou Mjölkchoklad
1 msk torkade lingon - alternativt några frysta lingon
mörk chokladströssel och mjölkchokladströssel

Koka upp grädden tillsammans med kryddorna. Koka ihop någon minut, dra från plattan, och låt stå och dra en timme.
Ta upp kryddorna, och mät grädden. Ska vara 3/4 dl. Om det är för mycket, så koka ihop lite ytterligare, om det är för lite så tillsätt lite mer grädde.
Koka upp på nytt tillsammans med lingonen. Hacka chokladen och rör ned den. Rör så allt smälter.
Låt svalna, och ställ in i kylskåpet minst några timmar.
Ta fram chokladen, och rulla tryffelkulor, som du sedan rullar i strössel.
Förvara tryfflarna kallt.

Om tryffelmassan står alltför länge i kylskåpet kan den bli väl hård. Låt den i så fall bli lite rumstempererad innan du börjar rulla tryfflarna.



2 kommentarer:

  1. Jag har ju egentligen godisförbud fram till jul, men jag var ju bara tvungen att smaka på de här :) Jättegoda!! Tack tack tack!

    SvaraRadera