onsdag 25 maj 2016

Mors dag - ge bort en trygg och säker förlossning på Panzisjukhuset i Kongo



På söndag är det Mors dag igen, och jag vill av hjärtat hylla alla jordens mödrar som under olika livsvillkor, ofta under mycket svåra förhållanden, oförtrutet kämpar för att ge sina barn en dräglig uppväxt och ett hopp. Utan alla dessa mödrar skulle vårt klot snart sluta snurra, det är ett som är säkert!!

Har du en mamma som du skulle vilja fira eller uppmärksamma lite extra? Vet du inte på vilket sätt? Då har jag ett hett tips! Ge bort en trygg och säker förlossning på Panzisjukhuset så att fler barn får födas friska och få en chans att växa upp.

Jag VET inpå bara skinnet hur livsavgörande det kan vara med trygg, säker och till och med avancerad förlossningsvård. Jag VET att jag själv inte skulle ha fått leva, förmodligen inte mina tre fina döttrar, och kanske inte heller mina tre små ljuvliga barnbarn, om vi inte hade befunnit oss i Uppsala och fått föda på Akademiska sjukhuset. Både jag och mina döttrar har haft långdragna, svåra och komplicerade förlossningar där utgången skulle varit oviss utan alla tekniska resurser.

Mina föräldrar var misssionärer och själv växte jag upp på en liten missionsstation i Kongo. Min mamma födde två barn där ute som båda var svårt förlossningsskadade. Astrid fick leva en vecka, Per-Erik var död vid födseln. När jag skulle födas var mina föräldrar i Sverige. Mamma fick tillbringa större delen av graviditeten på sjukhus, och jag kom slutligen till världen med hjälp av kejsarsnitt. Kanske inte så konstigt att pappa klädde sig i frack den där dagen för snart sjuttio år sedan! Jag fick aldrig några syskon. När mamma blev gravid igen var vi åter tillbaka i Kongo, och Per-Erik var död vid födseln.

Fortfarande finns det miljontals mödrar över hela vår värld som aldrig får chansen att bli mammor överhuvudtaget eftersom de inte har tillgång till sjukvård. I östra Kongo är barnadödligheten en av de största i hela världen liksom mödradödligheten. Men det finns HOPP! DU kan göra skillnad. JAG kan göra världen åtminstone lite, lite bättre.

På Panzisjukhuset i östra Kongo får kvinnor chansen att föda sina barn under trygga och säkra förhållanden. För bara 150 kronor bidrar du till en förlossning för en kvinna. Panzisjukhuset, som mest gjort sig känt för fantastiske dr Mukweges arbete för att hjälpa kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld, har också "vanlig" hälso- och sjukvård, mödrahälsovård, förlossningsvård och nutritionsprogram för undernärda barn. Sjukhuset får inte en krona i bidrag från kongolesiska staten utan det är DU och JAG som gör det möjligt att bedriva verksamheten genom framförallt Läkarmissionen.

Här kan du se en film från Panzisjukhuset, och här klickar du dig fram till gåvoshopen. Du kan också SMS:a MORSDAG till 72 972, så får du i gengäld en fin bild som du kan skicka vidare.

Själv tänker jag skicka sex förlossningar, en för var och en av mina älskade döttrar och "småkottar". Samtidigt tänker jag med kärlek på min egen mamma som kämpade så för att få mig. Jag är så tacksam för LIVET!

Här kan du se vad jag skrev om Mors dag förra året om du har lust. Ha en fin dag alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar