fredag 8 april 2016

Supernyttig smoothiebowl med papaya, mandel, pistaschnötter, kokosvatten och chia - och med topping av raw kokos, kakaonibs och blåbär



Den här frukosten med en smoothiebowl fullproppad med allehanda nyttigheter, sätter sprätt på varenda liten skrumpnad cell i din kropp. Jag lovar! Efter att ha inlett med den och sedan fortsatt med ett fröknäcke med ost och en stor kopp kaffe är jag redo att möta dagens utmaningar.

Jag har vid några tillfällen fått mail där man undrar varför jag inte är vegetarian, vegan eller raw-foodare fullt ut eftersom jag ganska ofta bjuder på sådana recept. Svaret är ganska enkelt. Jag tycker att livet är både och, inte antingen eller. Det gäller det mesta i tillvaron. Njutning och extra allt, varvat med en dos hälsotänk och en gnutta återhållsamhet. Oxfilé och grönkål, bacon och groddar i salig blandning. Livet är så fullt av möjligheter, och det gäller även mat. Vilken otrolig mångfald det finns att botanisera bland! Men idag blir det alltså nyttigt, nyttigt i kombination med njutning!

Papaya är en av mina absoluta favoritfrukter. Den påminner mig om min barndoms frukostar i Kongo, där vi alltid började dagen med färsk frukt innan det var dags för gröt. Ofta blev det en stor klyfta papaya överdroppad med lime. De papayor man kan köpa här hemma kommer inte i närheten av de stora brandgula, saftiga frukter som vi plockade direkt från träden. När jag stötte på torkad ekopapaya från Recomarket slog jag alltså till direkt. Papaya innehåller MASSOR med nyttigheter, bl a ett enzym som är bra för matsmältningen. Kokos väcker också ljuva barndomsminnen, så det pytsade jag också i min smoothiebowl, både i form av kokosvatten, kokosolja och råa torkade kokosflagor. Så här gjorde jag min goda och nyttiga smoothiebowl:

2,5 dl kokosvatten
40 g torkad papaya - kan naturligtvis bytas mot annan torkad frukt
25 g skållad och skalad mandel
10 g naturella pistaschnötter
10 g hela chiafrön

1 msk kokosolja MCT
2 krm vaniljpulver eller 1 tsk flytande ljus honung

Topping: kakaonibs, råtorkade kokosflagor, färska blåbär

Lägg papaya, mandel, pistaschnötter och chiafrön i blöt i kokosvattnet över natt, övertäckt med lock.
På morgonen tillsätter du kokosolja och vaniljpulver eller honung och mixar allt slätt och fint.
Häll upp i en skål och toppa med kakaonibs, kokosflagor och blåbär - eller något annat som du tycker om!

Ta hand om dig och ha en fortsatt fin dag och en härlig helg!!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar