torsdag 24 september 2015

Ge höstbacillerna en match med C-vitaminrik havtornssmoothie



Tycker ni att jag så smått har snöat in på havtorn? Tja, ni har inte helt fel. Vi har ju självplockat havtorn vid ett par tillfällen de senaste veckorna, så nu är vi rustade med de små dyrgriparna. Jag bara älskar de små gulorange sötnosarna! Ni kommer inte slippa undan de där havtornen i fortsättningen heller, för i övermorgon tänkte jag bjuda er på en helt ljuvlig havtornstarte. Ni är dumma om ni missar den kära ni!!

Igår gjorde jag den här havtornssmoothien, som fick förljuva min frukoststund tillsammans med en rejäl macka på glutenfria havregrynsgrötsbullar (recept kommer) och en stor kopp kaffe. Maken har de senaste veckorna hostat, snörvlat, fräst och yrt baciller omkring sig som en annan fontän, så det gäller att boosta sig med massor av C-vitamin och andra nyttigheter för att själv stå pall när bacillöverbefälhavaren rustar till attack. Och när det gäller den saken är havtorn i en liga för sig, proppfull med C-vitamin och annat smått och gott.

Som grund i min smoothie hade jag egengjord mandelsesammjölk, men du kan givetvis ha någon annan mjölk också, hemgjord eller köpt. Pumpaprotein kan du också byta till något annat protein- eller smoothiepulver. Det finns många olika, baserade på havre, hampa, ris eller annat, men det är bra om det inte har alltför utpräglad egen smak så det inte konkurrerar med den fina havtornssmaken. Har du inga havtorn? Ta några andra bär. Hallon, björnbär, vinbär, blåbär går också bra.

Förbered mjölken kvällen innan.

100 g skållad och skalad mandel
100 g skalade sesamfrön
6 dl kallt vatten.

Skölj igenom fröna och den skalade mandeln och lägg i vattnet över natt. Lock på.
På morgonen mixar du alltsammans grundligt och låter mjölken rinna av i sil eller nötpåse.
Tryck försiktigt så att all mjölk kommer med. Det blir ca 5 dl färdig mjölk. Massan kan du använda i bröd eller göra vegobiffar av. Det gjorde jag, och det fick bli min lunch igår.

Smoothien, ett glas:

2½ dl mandelsesammjölk
1 dl färska havtorn - ca 50 g
1 msk pumpaprotein
1 msk flytande honung eller ljus agavesirap
1 knivsudd vaniljpulver

Mixa ihop alltsammans och häll upp i fint glas. Och glöm inte att tugga i dig kärnorna, där finns massor med välgörande fettsyror!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar