måndag 1 juni 2015

PEPSTOP - ett himmelrike både för veganer och andra



Idag får det bli ett litet bonusinlägg, jag hinner inte med att dela med mig av allt jag har på hjärtat annars. Dagens inlägg passar dessutom väldigt bra på en Köttfri måndag, eftersom det handlar om en butik där allt är veganskt, nämligen Pepstop.

Är du i Stockholm eller åker dit på besök någon gång emellanåt? Är du intresserad av hälsosam kost och nyfiken på nyheter i den vägen? Är du kanske vegetarian eller rentav vegan? Då tycker jag faktiskt inte att du ska missa ett besök på Pepstop, Renée Voltaires alldeles nyöppnade butik som ligger på Riddargatan 3A i Stockholm.

Maken och jag var i Stockholm och förlustade oss nyligen, och då drog jag med honom till Pepstop, där vi åt lunch. Man kan bland annat välja mellan matiga mackor och dito sallader. För oss blev det rå pizza med kimchi, fröbröd, rå brownie, kombucha och maskroskaffe. L var i ärlighetens namn ganska skeptisk, men sken upp vartefter och lät sig väl smaka. Fast maskroskaffet överlät han till mig! Det fanns ju alldeles vanligt kaffe också! Själv tyckte jag inte alls att maskroskaffet var så pjåkigt, som ett lite svagare kaffe med frisk och lite syrlig smak. Men i ärlighetens namn föredrar jag en kopp riktigt starkt kaffe eller en espresso.

Butiken är knökafull med Renées egna produkter och ett veritabelt himmelrike för veganer och alla andra som är intresserade av nyttiga och goda hälsoprodukter. Personligen har jag svårt att klara mig utan hennes olika lantbuljongpulver, kokossocker och kokossirap till exempel. I övrigt finns det allt mellan himmel och jord. Juicer, fröblandingar, godis, oljor, olika nötsmör, frukostprodukter, sylt, superfoodprodukter, lite kökstillbehör som är bra vid vegomatlagning - nötmjölkstillverkning och groddning till exempel - och mycket, mycket mer. En stor del av sortimentet är glutenfritt, men inte allt. Miljövänligt och ekologiskt är ledorden framför andra.

Renée stod själv bakom disken och fixade till våra pizzor, och även den övriga personalen var gullig och hjälpsam och svarade tålmodigt på alla mina nyfikna frågor.

Här kommer ett litet axplock med bilder tagna med mobilen eftersom jag inte hade en tanke på att ta med mig kameran. Jag blir nog aldrig en riktigt fullfjädrad matbloggare, haha! Håll till godo i alla fall!










Idag är första sommardagen, men det märks verkligen inte när man tittar ut genom fönstret där ett iskallt regn slår mot rutan. Jag hoppas innerligt att det bättrar på sig till slutet av veckan när ett gäng nykläckta studenter livsrusiga ska kasta sig ut i "den ljusnande framtid". Nu får det bli ordning på sommaren! Önskar er alla en fin vecka!


2 kommentarer:

  1. Kanoners, vilket bra tips du hade här! Vi funderar på att eventuellt ta en liten tur till huvudstaden till hösten/vintern och matbutiker är ju sådana som vi gärna och helst besöker! Vi lägger inlägget i sparamappen, tack för tipset Kjersti!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, det är klart ni ska besöka Pepstop då! Det får ni inte missa! Kram!

      Radera