fredag 26 juni 2015

Glutenfritt stekpannebröd med inspiration från läsare Sara



Jag älskar att få recept och tips från er läsare! Emellanåt händer det, även om det inte är så ofta som jag ibland skulle önska. Ni får VÄLDIGT gärna höra av er med tips och idéer, recept, och önskemål om vad ni vill att jag ska skriva mer om.

Häromsistens tipsade min läsare Sara om ett stekpannebröd - eller kanske snarare tortilla - som jag gärna ville testa. Jag var lite fundersam över den stora mängden husk, men bestämde mig ändå för att göra enligt Saras recept. Antingen var den där fulingen Tryckfelsnisse framme, Sara, eller också hade vi olika slags mjöl, för när jag skulle ha i mitt mjöl fick jag knappt i en deciliter havremjöl mot rekommenderade två. Bröden blev fullt ätbara, och jag använde dem som tortillabröd, men tyckte de blev lite sega och "klistriga" i konsistensen. Jag bestämde mig för att göra om försöket och tog andra gången 4 tsk husk i stället för 4 msk som det stod i receptet, men då fick jag i gengäld ha i mer mjöl än rekommenderat. Tredje gången gillt! Då tog jag 2 msk husk, och då kunde jag i övrigt följa receptet till punkt och pricka. Receptet som följer är alltså modifierat mot Saras ursprungliga när det gäller huskmängden, men i övrigt detsamma. Brödet blev precis som du säger jättegott, så tusen tack för receptet och inspirationen Sara!

Jag hoppas verkligen att ni säger till om något av mina recept inte fungerar, och inte bara går och muttrar och puttrar i lönndom om något går fel! Hur noga jag än försöker läsa mina recept så händer det nämligen att Nisse lyckas lura mig. Det var det som hände med receptet till min glutenfria smörgåstårtebotten för ett tag sedan, något som en läsare bittert fick erfara. Tackochlov mailade hon mig, och jag upptäckte att det blivit på tok för mycket husk i det receptet också. Jag ändrade förstås bums, och efter det har både hon och jag gjort smörgåstårta med lyckat resultat, något jag t o m fått bildbevis på på mailen. Så hör av er kära ni, om det blir fel, så slår vi våra kloka huvuden ihop och försöker klura ut vad som hänt och vad som kan ha gått snett.

Så här gjorde jag mina tortillabröd den tredje gången (och fjärde gången), och då blev de helt perfekta!

12 g färsk jäst
4 dl ljummen valfri mjölk - jag använde ohomogeniserad helmjölk
2 msk husk
½ tsk salt
1 dl rårismjöl
2 dl havremjöl

Lös upp jästen i mjölken, och tillsätt husk lite i taget  under flitig omrörning tills det blir som en lös gröt. Låt svälla en liten stund.
Blanda mjölsorterna med salt och tillsätt lite i taget. Arbeta degen väl i maskin ungefär 10 minuter, och låt den sedan jäsa en timme under bakduk.
Ta upp på mjölat bakbord och dela i 5 eller 6 delar.
Kavla ut varje del till en tunn platta - gärna mellan två bakplåtspapper - och grädda i varm stekpanna utan något fett tillsatt, några minuter på varje sida tills bröden fått fin färg.

Jag har använt mina bröd till pulled pork och även haft dem som tortillabröd och fyllt med köttfärsröra, guacamole och övriga tillbehör. Jag har också gjort varma "mackor" och quesadillas av dem, både i ugnen och i stekpanna. När jag gjorde dem i ugnen tog jag dem direkt från frysen och la ihop två och två med ostfyllning och kryddblandning emellan. Jag har även gratinerat dem i ugnen med fyllning emellan, som crepes. Användbara rackare med andra ord!

Ha en bra fredag och en fin inledning på helgen allihop!


















2 kommentarer:

  1. Hej hej igen!

    Vad kul att du testade! Visst är de goda och användbara!

    Vad knasigt med receptet! Jag dubbelkollade mitt recept och där står faktiskt 4 msk fiberhusk. Jag använder mig av Lindroos fiberhusk, Urtekrams rårismjöl och havremjölet maler jag själv av vanliga havregryn. I vilket fall som helst- bra att det löste sig till slut för de är himla goda! :)

    Ha det bra!
    Hälsningar Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra Sara, så tack för det! Jag kan tänka mig att det är havremjölet som är förklaringen. Om du mal mjölet själv av havregryn kan jag tänka mig att det blir lite luftigare än det vanliga köpta, som ju är ganska kompakt. Lovar att jag ska testa med egenmalt havremjöl nästa gång jag är i bakartagen. Ha det bra du också, och en riktigt skön sommar!

      Radera