lördag 25 april 2015

Gratinerad blomkål med currydoftande kycklingröra



Min käre man är ett fynd i de allra flesta avseenden. Dock är han ingen storfräsare bland grytor och kastruller, så köket brukar jag få ha för mig själv. När jag är sjuk och inte riktigt orkar laga mat (vilket jag varit nyligen) blir det därför alltsomoftast en färdiggrillad kyckling med potatissallad till middag. När jag sen står på benen igen brukar det alltså vara en del kycklingrester att ta hand om. Den här gratinerade blomkålen tillkom nyligen under såna omständigheter. Gott, gott! Definitivt något man kan laga utan några sjukdomsursäkter!

1 medelstort blomkålshuvud på lite drygt 1 kg

300 - 325 g rensad, färdiggrillad kyckling
1 tsk curry
1 tsk milt paprikapulver
rapsolja
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl valfri grädde
1 dl mild ajvar relish
lite salt och peppar från kvarn
2 msk finhackad persilja
ca 60 g smakstark ost - grovriven eller i skivor

Förväll blomkålsbuketterna några minuter i lättsaltat vatten och låt rinna av väl.
Fördela i en smord ugnsfast form.
Rensa kycklingköttet och skär i mindre bitar.
Hetta upp olja och fräs curry och paprikapulver under omrörning så smakerna frigörs.
Tillsätt kycklingen och fräs runt under omrörning.
Tillsätt grädde och ajvar relish, och pressa i vitlöken.
Låt röran puttra ihop utan lock på medelvärme tills det blir krämigt.
Bred ut röran över blomkålen och strö över persilja.
Sist osten, riven eller i skivor så att det täcker.
Gratinera i ugnen på 225 grader tills det börjar bubbla och få fin färg.

Servera med en sallad och kanske ugnsbakade tomater - det har jag till allt! Ha nu en finfin lördag allihop!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar