lördag 18 april 2015

GLUTENFRITT och VEGMAT - två nya spännande tidningar



Hallå gott folk, ni har väl inte missat att Glutenfritt kommit ut med ett nytt nummer - lika innehållsrikt och spännande som det första, som jag skrev om här. Massor med roliga och frestande recept både på bakverk och maträtter som man genast får lust att pröva. Tidningen köper du "över disk" för 39 kronor. Jag har inte fått uppfattningen att det går att prenumerera på den eftersom det inte verkar finnas någon fastställd utgivningsplan för den ännu.

VEGMAT har funnits som nättidning ett tag, men har nu kommit med sitt första nummer i pappersformat. Innehållsrik och spännande även den. Jag är förvisso inte vegetarian, men äter väldigt gärna grönt och puffar gärna för mer vegetariskt på tallriken. Sofia von Porat som är initiativtagare och redaktör för tidningen kommer också i fortsättningen att blogga för Mitt Kök. Förutom att prenumerera på tidningen kan du också prenumerera på en veganbox. Det gör du här.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Det är faktiskt ingen konst att vara varken glutenintolerant eller vegetarian/vegan nuförtiden med tanke på det enorma utbud både av inspiration och varor, som dessutom hela tiden ökar. När jag var vegan under några år för sisådär 40 år sedan, och när jag blev glutenintolerant för lite drygt 10 år sedan var det betydligt knepigare. Jag minns en gång när jag var på Operakällaren med några vänner och det enda som kunde erbjudas var kokt potatis, lite kokta morötter och ärtor, samt stekta champinjoner!! Idag har så gott som varje resturang med någon självaktning fullgoda vegetarisk alternativ och även glutenfritt på menyn.

Ha nu en finfin lördag allihop!

4 kommentarer:

  1. Hade inte sett VEGMAT förut - tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så roligt att jag kunde bidra med ett litet tips! Tänker mig att tidningen passar dig perfekt! Må så gott!

      Radera
  2. Vegmat fick vi hem ett nummer av och vi blev verkligen glatt överraskade! Många sidor som öronmärktes med recept som vi vill prova.
    Och ja, tänk som det har förbättrats, bara på det senaste året känns det som att det har exploderat. En positiv explosion:)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen jättemånga bra recept och tips i tidningen, så jag hoppas att många blir inspirerade att äta mer grönt. Explosioner av det här slaget är toppen! Kramar till er också!

      Radera