torsdag 9 april 2015

Glutenfria och mjölkfria snitt med rå kakao, kokossocker och rödbetspulver



Choklad, choklad, choklad! Vad i hela friden ska jag välja? Månadens Sötsak har nämligen just choklad som sitt tema i april, och det finns ju HUR mycket som helst som jag skulle vilja skicka in som bidrag. Chokladbollar, chokladglass, kladdkakor, pannacotta, chokladpannkakor! Det är nämligen alldeles sant! Choklad får absolut världen att gå runt! En daglig dos choklad är rena dundret för hälsan, och borde absolut kunna fås på recept!

Nåja, jag måste ju välja. Och eftersom jag igår lyckades åstadkomma de här supergoda chokladiga snitten, som definitivt har potential att bli en favorit, så får de bli mitt bidrag den här gången.

Mjölet jag använde är en härlig kravmärkt mjölmix från Chrisbel´s, och dessutom tog jag i lite xantangummi för att öka på "stadgan". Jag är ganska säker på att det går bra utan också. Var inte rädd för rödbetspulvret! Kakorna smakar inte alls rödbeta, utan pulvret förstärker bara chokladsmaken och gör kakorna extra smakrika. Dessutom lite nyttigare, vilket inte är helt fel.

175 g mjölmix från Chrisbel´s - ca 3 dl
60 g kokosblomssocker eller ljust muscovadosocker - ca 1 dl
65 g dadelsirap, flytande honung eller vanlig ljus sirap - ca ½ dl
2 - 3 msk rå kako
1 msk rödbetspulver
2 krm xantangummi
2 krm vaniljpulver
1 krm salt
1 stort ekologiskt ägg
70 g kallpressad kokosolja - obs inte smält den här gången

Pensling och garnering: 1 äggula + lite vatten, hackad mandel eller nötter

Blanda alla ingredienser i en matberedare och kör ihop till en boll.
Samla ihop degen, täck över och låt vila i kylskåpet minst en timme, gärna längre. Du kan också låta den ligga över natt.
Ta fram degen och låt den mjukna i rumstemperatur en halvtimme, innan du delar den i 4 delar, knådar igenom den, och rullar ut till längder lika långa som bakplåten. Lägg på bakpapper och platta till rullarna tunt, så blir snitten knaprigare.
Pensla med äggula uppvispad med några droppar vatten, och strö över hackad mandel eller nötter av något slag. Hackade solroskärnor eller melonkärnor kan vara ett alternativ för den som inte tål mandel eller nötter.
Grädda i 175 grader ca 12 - 14 minuter. Passa noga.
Skär i snitt medan kaklängderna fortfarande är varma. Låt svalna på plåten och förvara snitten lufttätt i burk.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar