onsdag 29 april 2015

Glutenfri Italieninspirerad paj med salsiccia och zucchini



I morgon är det redan Valborgsmässoafton! Tänk vad fort det har gått! Nyss var det vinter och snåla vindar, nu är björkarna nästan utslagna och gräsmattan är full både av vitsippor och blommande maskroros. Den här tiden på året önskar jag att jag kunde stanna upp tiden, för vackrare än så här blir det nästan inte.

Jag tänkte fira Valborg med att bjuda er på en riktigt mumsig och smakrik paj med italienska smaker, en variation på salsicciapaj. Pajen passar när som helst, både till Valborg och till vårens alla bufféer. Den glutenfria degen är riktigt, riktigt bra, lätthanterlig och med god smak. Jag har gjort pajen vid ett par tillfällen, både med tomatpuré och ajvar relish i fyllningen (p g a lunchgästande tomatallergisk väninna). Det går bra vilket som.

1 dl rismjöl
1 dl potatismjöl av lite grövre sort
½ dl tapiocamjöl
1 msk husk
85 g smör
1 stort ekologiskt ägg - vägde 78 g
1 msk iskallt vatten

ca 70 g ost i tunna skivor att fodra pajskalet med

Fyllning:
400 g rå salsiccia - min var smaksatt med Barolovin och kommer från Martina
2 vitlöksklyftor
2 msk osötad tomatpuré eller mild ajvar relish
lite olivolja

1 zucchini - ca 250 g
ca 20 - 25 ugnsbakade körsbärstomater i olja
125 g scamorza - ½ förpackning, alternativt en boll mozarella på 125 g

4 stora ägg
1 boll mozarella - 125 g
1 dl grädde
1 tsk Italiensk Gourmetkrydda från Zmaka

Mixa ihop pajdegen till en boll, låt den vila 5 minuter, och kavla ut till en platta. Lägg sedan ut den i en smord pajform eller en springform med löstagbar botten. Jag hade en springform nu senast.
Låt pajskalet vila i kylskåp minst en timme. Jag lät min stå över natten, övertäckt med plastfolie.
Nagga botten och förgrädda pajskalet 10 minuter i 200 grader. Fodra pajskalet med ostskivor genast det kommer ut ur ugnen. Det gör att pajskalet inte mjuknar lika mycket av fyllningen.

Skiva zucchinin och förgrädda i ugnen 5 minuter på varje sida.
Skiva/dela scamorzan/mozarellan i mindre bitar.

Flå salsiccian och finfördela den. Fräs i lite olivolja under omrörning. Pressa i vitlök och tillsätt tomatpuré/ajvar. Låt puttra ihop ca 10 minuter. Salsiccian släpper ganska mycket fett, men sila ifrån det innan du lägger röran i pajskalet. Fördela också zucchini. tomater och scamorza/mozarella.

Mixa ihop ägg, mozarella, grädde och krydda och häll försiktigt över pajen.
Fortsätt grädda i samma ugnsvärme, 200 grader, 30 - 40 minuter. Kan variera lite beroende på hur hög din pajform är.

Servera med en blandad sallad med god dressing. Jag använde den honungsdressing jag skrivit om här, och brytningen mellan den salta pajen och honungssötman var helt perfekt.

Buon appetito kära ni! Nu önskar jag er alla en riktigt fin Valborgshelg, hur ni än väljer att fira den. Men det är VÅR go´vänner!




















2 kommentarer:

  1. Denna paj ser riktigt smarrig ut! Och perfekt att göra matlådor av paj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marja! Den ÄR smarrig, jag lovar. Ska reprisera den till i helgen när vi får gäster. Ha en riktigt fin Valborgshelg!

      Radera