tisdag 10 februari 2015

BAKUT - en trevlig och angelägen boknyhet för alla som inte tål gluten eller mjölk



Idag tänkte jag berätta om en riktigt trevlig och bak- och matnyttig liten bok som jag fått i min hand. Det handlar om en nyutkommen liten bakbok med det kluriga och tvetydiga namnet BAKUT - en bok för dem som måste eller väljer att undvika gluten, mjölk och vanligt socker. Boken innehåller ungefär 100 recept på allt från kanelbullar, småkakor och annat "sötebröd" till pajer, pannkaka och pizza. Ungefär hälften av recepten är också äggfria och alltså helt vegan.

Boken hör väl inte till dem som sticker ut rent utseendemässigt, med flashiga och publikfriande foton på det tillagade. Den innehåller faktiskt inte ett enda foto. I stället är den illustrerad med teckningar. Men låt er inte luras av det yttre. Det ska man aldrig göra! Jag tycker boken är riktigt mat- och baknyttig. Den är skriven av två entusiaster, Kerstin Ehrnlund och Susanne Jansson, som efter vad jag förstått nobbade ett större förlag och valde ett mindre känt för att få göra boken precis som de ville.

Boken är pedagogiskt uppbyggd, föredömligt klar och redig, och indelad i olika avsnitt för olika bakkategorier. Den inleds med informativ, tankeväckande, intressant OCH skrämmande fakta kring vete, socker och mjölk, och utmanar oss att "tänka utanför boxen" och ifrågasätta våra invanda föreställningar kring maten vi är vana att äta. Allting behöver inte vara som det alltid har varit tidigare. Det går att tänka nytt och annorlunda. Boken vill också uppmuntra oss att ta ställning och sparka bakut inför de starka ekonomiska krafter som bara tänker på storskalighet och vinst. Som konsumenter har vi ju alltid ett val, att åtminstone försöka gynna småföretag och att stoppa mer ekoprodukter i våra matkassar. Vi har faktiskt möjlighet att ta kontroll över vårt handlande - i dubbel bemärkelse.

Jag har inte hunnit testa alla recept ännu, men har gjort både pizza och pannkakor med bra resultat. Återkommer och delar med mig av de recepten så småningom.

Summa summarum tycker jag att BAKUT är riktigt användbar och ett bra tillskott i bakboksfloden för alla allergiker, som behöver enkla och pålitliga recept utan en massa krusiduller. Jag tycker dessutom att det är en angelägen bok, som åtminstone fick mig att tänka till ett extra varv, trots att jag nog redan anser mig vara hyfsat påläst och informerad. Jag tycker faktiskt att du ska köpa boken! Den finns på bland annt Bokus för 213 kronor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar