lördag 31 januari 2015

Glutenfri brownie med självjäsande mjölblandning



Jag har tidigare inte stött på någon glutenfri självjäsande mjölblandning, men när jag nu hittade ett sånt sist jag var in och botaniserade hos Glitne, så kunde jag naturligtvis inte låta bli att bestlla hem ett för att testa. Blandningen innehåller inga konstigheter utan bara naturliga ingredienser som man ofta använder vid glutenfri bakning.

Det finns några recept på förpackningen, och jag utgick från ett av dem men ändrade en del i receptet, bl a för att jag tyckte det var på tok för mycket socker. Jag gräddade också kakan betydligt kortare tid än vad som angavs, och skulle nog ha minskat på tiden ännu mer, för kakan blev en aning övergräddad.

Kakan blev definitivt godkänd, både av maken och mig. Riktigt god. Dessutom är det praktiskt med en färdig mjölblandning som både innehåller bakpulver och xantangummi.

Så här gjorde jag mina brownies;

100 g laktosfritt smör
100 g mörk choklad - 85%

3 stora ägg
90 g kokosblomssocker - ca 1½ dl
½ tsk vaniljpulver
100 g självjäsande glutenfri mjölblandning - lite drygt 1 dl
kokosflingor, mandelspån eller hackad mandel

Smält smör tillsammans med choklad, rör det slätt och ställ åt sidan att svalna till rumstemperatur.
Vispa ägg, kokossocker och vaniljpulver fluffigt och ljust kolafärgat med elvisp.
Rör ned smör/chokladblandningen och vispa ihop helt kort med elvispen.
Vänd ned mjölet och bred ut smeten i en väl smord, mindre fyrkantig form. Strö över kokos, mandelspån eller hackad mandel.
Grädda kakan strax nedanför mitten i 190 graders ugnsvärme. Jag tog ut kakan efter 20 minuter, men det hade säkert räckt med 17 - 18 minuter.

Tips: Om du hoppar över kokos/mandel kan du i stället efter gräddningen göra en glasyr av något slag och förvandla kakan till kärleksmums. Det passar ju bra nu när det snart är Alla Hjärtans Dag!











4 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Smidigt med sådan självjäsande mjölblandning. :)
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Vet att det finns med vanligt mjöl, men har inte sett någon glutenfri variant tidigare, så det var välkommet. Ha en fin helg! Kram!

      Radera
  2. Mums, det mjölet har vi här i Medelhavet så det receptet ska jag testa. Tack för en inspirerande blogg :) Kika gärna in i min och se om du hittar ngt smaskens :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Helena! Så kul att du gillar bloggen. Jag tror säkert det fungerar med vanligt självjäsande mjöl också i receptet, kan inte tänka mig annat. Jag kikade in hos dig, och ska absolut göra det fler gånger. Spännande med dina böcker! Ha det gott!

      Radera