onsdag 31 december 2014

GOTT NYTT ÅR med en årskavalkad och summering av bloggåret 2014



Nyårsafton kära ni! Jamen hur gick nu det till? Var det inte alldeles nyss som jag satte mig för att försöka summera förra årets bloggande? Ja, inte vet jag vart tiden tar vägen, jag vet bara att den går rasande fort! Jag hinner inte med! Ibland vill jag i likhet med Jan Malmsjö utbrista "Stoppa världen, jag vill hoppa av!" Eller i varje fall hejda tidens framfart lite grann.

Som jag skrev i min förra årskavalkad har jag det här året bloggat i lite mindre omfattning än tidigare år. Det har blivit ett nytt inlägg ungefär varannan dag med lite extra inlägg då och då. Och vet ni vad? Jag tror jag fortsätter ett tag till. Visst tappar jag sugen emellanåt, och visst känns det ibland lite motigt att mäta och väga och dokumentera alla min tilltag, men det vägs upp när jag får en kommentar eller kanske ett mail, där jag får veta att jag kunnat vara till hjälp för någon som har matproblem eller intoleranser av olika slag.

Det blir inga nyårslöften för mig i år heller. Det känns på tok för stort och kravfyllt att ge löften och ställa upp höga målsättningar för ett helt år framåt. Jag tror mer på att summera varje dag för sig, tänka igenom det som blev bra, och lämna det som inte blev så bra bakom sig. Vi vet aldrig i förväg hur livet kommer att uveckla sig, men det fantastiska är ju att vi ständigt får nya chanser. Varje dag. Vi får börja om, styra om kursen, och göra nytt och bättre.

Jag tänker faktiskt upprepa det jag skrev i bloggen min allra första nyårsdag som bloggerska. "Samla ihop alla stenar du snubblat på under livsvägen och bygg en trappa av dem!" Det är Inga-Lill Valfridsson som formulerat de orden. Klokt, inte sant?

När jag ser tillbaka på mitt eget 2014 ser jag att det innehållit både mycket glädje, men också en del sorg. Soliga, glädjefyllda, fantastiska dagar, men också dagar när det blåst snåla vindar och det känts mer än lovligt kallt, både i kroppen och i själen. Livet helt enkelt!

Här följer nu några glimtar i ord och bild från mitt bloggår 2014.

Att jag gillar saffran och choklad kan knappast ha undgått någon som följer min blogg. Januari lystes upp av en soligt gul saffranspannkaka med ostkakestuk, men också av en pralinkurs som var en julklapp från döttrarna. Mycket choklad blev det! Men man behöver ju äta lite riktig mat också. Varför inte en mustig och smakrik chili con carne. I synnerhet om man som jag petar i lite extra choklad i den också! Långbakad ugnskyckling med citron och rosmarin smakar också fantastiskt.



Februari bjöd på flera vegorecept, bl a en smakrik lins- och pumpagryta som värmde gott i vinterkylan. Jag fortsatte också med mina pratinlägg, bl a det här om att vi alla får känna oss bäst, och det här om vilka livsspår vi lämnar efter oss. Jag berättade också om en del som finns i mitt skafferi, och inser i skrivande stund att jag missat att följa upp med del III. Det får bli under 2015!



I mars fyllde L pensionär - i alla fall till namnet - och det celebrerades på olika sätt vid några olika tillfällen. Bl a bjöds det försvinnande goda kaffetryfflar och en lika försvinnande god pannacottatårta med hjortron och passionsfrukt. Jag bjöd också på kakaokryddad entrecote med rotpytt, och började exprimentera med glutenfria pajskal av linser och bönor. Den här vegopajen fick klart godkänt.



I april började det våras så smått, och de första nässlorna tittade upp. En del hamnade i en vårligt grön soppa, som bjöds ihop med glutenfria brödpinnar av grissinityp. I april firade vi också påsk, och vi njöt av en nyttig och god, påskgul smoothie. Ingen påsk utan lax! Den här parmesanbakade med räkor hör till mina bästa paradnummer. Du måste testa!



Maj är månaden då sparrisen börjar dyka upp. Får jag kanske fresta med en vit sparrissoppa med ångkokt lubbfilé och räkor? Till efterrätt kan jag varmt rekommendera en björnbärssmulpaj. Mums! Glutenfri pasta med olika slags tillbehör bjuds det ofta här i huset. I maj blev det en variant med räkor samt gräddig ärt- och broccolipesto. Paj står också ofta på bordet. Här en med italiensk inspiration och med fyllning av bl a salsiccia och spetskål.



Juni och den första sommarmånaden!! Jag vann pris i Svenska Kyrkans tävling om klimatsmart mat med en god fiskrätt. Ångkokt torskrygg med ugnsrostade grönsaker och skummig pepparrotssås. Dotter Erika tog tandläkarexamen och firades med pompa och ståt, bl a med den här läckra examenstårtan. Jag berättade också om vår fantastiska semestervecka på Sardinien. Tomatsoppa är aldrig fel, i synnerhet inte den här som är lika god varm som kall.



Nu har vi hunnit ända in i juli, och jag testade för första gången att göra pizza med blomkålsbotten. Bröd bakar jag titt som tätt, året runt och även mitt i sommaren. Här är en variant av mina glutenfria formbröd, och här hittar du ett knäcke som är svårt att få nog av. Jag kokade också en ljuvlig fläderblomssaft för första gången i mitt liv.



Augusti och dags för årets första äppelkräm - som sedan följdes av många. Jag gjorde eget chaisocker, som jag sedan petade i det mesta, både sylt , kräm och olika bakver, Jag hann med ett pratinlägg om lycka och bjöd på hälsosmoothie med egengjord kokosmjölk.



I september tillbringade hela familjen en fantastisk semestervecka med sol och bad på Rhodos. Lilla I lekte "Grekland" länge efteråt och fick mormor att kravla på mattan och simma runt i "poolen"! Däremellan bakade vi bananäppelkaka och gjorde plommonefterrätt som föll alla i smaken. Slutet av september bjöd på minusgrader och det blev premiär både för långkalsonger och gröt. Den blev riktigt njutbar, gjord på risflingor och med topping av granola och tranbär.



I oktober började det kännas riktigt höstruskigt, och deppet lurade runt hörnet. Det finns knappast något bättre botemedel mot depp än choklad, så jag muntrade upp mig med att gå på Chokladfestival. I oktober inföll ju också Halloween, men jag är inte så mycket för spöken utan bjöd i stället på en Himmelsk änglatårta med citronsmak. Oktobers färg är ju Rosa, och jag bidrog till den rosa yran med en rosaröd rönnbärsäppeldricka. Oktober är också grötmånad. Den här på äppelmust, torkad frukt och quinoaflingor gör det lite lättare att komma på banan - även riktigt ruggiga dagar.



Jag gick och småskröt över att jag varit så frisk hela året. Det skulle jag inte ha gjort! Jag hann precis tillverka mingelköttbullar till dotter Erikas 30-årsfest innan Den Stora Farsoten slog till. Den däckade mig totalt och jag har knappast hämtat mig än. Mellan hostattackerna bakade jag i alla fall kikärtstunnbröd och gräddade lyxiga saffranspannkakor. Innan jag blev sjuk knåpade jag också ihop ett recept på glutenfria färskostfrallor som jag sedan återkommit till hur många gånger som helst.



December har fortsatt i hostans tecken, men jag har muntrat upp mig med saffran och choklad - precis som i början av året. Saffranskryddat rotsaksris med halloumi är ett av flera recept där saffran ingår. Med den lättgjorda fudgen med kondenserad mjölk och mörk choklad får chokladälskaren sitt lystmäte. Snacksrullarna tycker jag absolut ni ska pröva vid något tillfälle, och de mjuksega kolasnitten får ni bara inte missa!



Nu vill jag önska er alla ett riktigt gott och välsignat nytt år 2015 - fyllt av hälsa, god och nyttig mat, spännande upplevelser, och kanske en och annan utmaning. Tack för i år kära ni, och tack för att ni fortsätter att kika in hos mig med jämna eller ojämna mellanrum. Hänger ni med mig ett år till? Jag hoppas det! Jag hoppas ni ska känna er välkomna även i fortsättningen. Jag tänker inte göra några utfästelser när det gäller bloggen, utan tar en dag i sänder, men just nu känns det i alla fall som att jag har mycket kvar som jag vill dela med mig av till er.

Ha nu en fin nyårsafton och ta hand om er själva och varandra så ses vi om några dagar igen! Och även om Kramens dag inte infaller förrän i slutet av januari så tjuvstartar jag och skickar en stor kram till er alla!

14 kommentarer:

  1. Wow, vilket år! Hoppas 2015 ska börja friskare än 2014 avslutats och att du får massor av inspiration till god och bra matlagning under året. Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, det får vi hoppas. Höst/vinter är ju min värsta årstid, men nu går det bara uppåt!!!

      Radera
  2. Visst går tiden ofattligt fort ;). Man inser ju att mycket har hunnits med ändå. Man gör nog bäst i att fånga varje enskild dag och göra det bästa av den :). Så mycket spännande mat du fixat och rest har du gjort och hostat... Hoppas ditt 2015 blir friskare än slutet på 2014. Jag hoppas hålla mig på benen så att min resa till Uppsala om några veckor blir av. Fin musik väntar och förhoppningsvis får vi till en fikaträff :). Vi hörs snart igen.

    Stor tillfriskningskram till dig från Bästkusten ;)

    Beatrice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Beatrice, och välkommen till Uppsala!

      Radera
  3. Gott nytt mat- och pratår "bästerkocken"! :)

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År! Så kul att du tänker fortsätta sprida glädje och kunskap med dina fantastiska recept och insiktsfulla ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Åsa! Roligt att du vill fortsätta ta del av både mat- och pratäventyr!

      Radera
  5. Tack för all inspiration du ger och klart jag hänger med ett år till :) Gott nytt år och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Katarina, för allt som du delar med dig av! Härligt att du hänger med i fortsättningen också! Gott nytt år och kram till dig också!

      Radera
  6. Mycket klokt sagt, och ja - det är precis så som livet är upp- och nerförsbackar! Så roligt att läsa och bläddra bland minnen och året som gott,
    tack för alla bra påminnelser.
    Kram på dej och god fortsättning på det nya!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till er Anki och Håkan! Hoppas vi får ett spännande år allihop! Kram i retur!

      Radera
  7. Många bra ord sagda:) Hungrig blev jag nu blev även sugen på hummer för det har jag inte ätit på länge. Klart man hänger här du är så påhittig med recept:)
    Ha ett riktigt bra år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad gulligt sagt! Kul att du fortsätter hänga med Milla! Önskar dig också ett riktigt fint år!

      Radera