tisdag 16 december 2014

Glutenfria kolasnitt - med mandelmjöl och kokosnötsmjöl och utan ägg och laktos



Ja, ni ser alldeles rätt. Inget husk och inget xantangummi i de här glutenfria kolasnitten. Ändå blev de hur goda och sega som helst. Jag tror inte att någon skulle kunna skilja dem från "vanliga" kakor. Inspiration till kakorna fick jag av svärson Anders, som hade bakat kolasnitt till Lilla I:s 3-årskalas i november. Han hade utgått från ett recept med vanligt vetemjöl som han hittat på nätet och helt enkelt bytt ut vetemjölet mot mandelmjöl. Ursprungsreceptet hittar du här.

Jag är definitivt ingen kakmänniska som gillar att kavla och pilla och pynta och dekorera. Hela Sverige bakar skulle jag aldrig ha en chans i! Fort ska det gå, och enkelt ska det vara! Men de här kakorna går även jag iland med. De är hur lättgjorda som helst. Du snor ihop dem på nolltid.

Jag gjorde ytterligare några förändringar i ursprungsreceptet, och resultatet blev alltså riktigt, riktigt goda kakor, som borde passa vilken gottegris som helst. Kakorna är helt utan gluten, ägg och laktos, och kan lätt göras helt mjölkfria genom att byta smöret mot mjölkfritt margarin. Du MÅSTE bara prova!

100 g LF smör
1 dl ljust rårörssocker
1 tsk äkta vaniljsocker
2 msk ljus agavesirap
1½ dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver

Låt smöret stå framme så det är riktigt mjukt, eller låt det i nödfall mjukna några sekunder i micro.
Rör det fluffigt med socker, sirap och vaniljsocker.
Blanda de båda mjölsorterna med bakpulver och arbeta in i degen. Låt stå 5 minuter.
Dela den ganska kladdiga degen i två delar och forma till långa rullar. Det är inte så noga att det blir jämnt, det rättar till sig i slutändan.
Lägg på bakpapprad plåt och platta ut ganska tunt.
Grädda ett snäpp nedanför mitten i 175 grader 10 - 12 minuter. Jag tog ut mina efter ungefär 11 minuter.
Skär sneda snitt med vass kniv medan längderna fortfarande är varma.
Förvara kakorna lufttätt i burk. Går även att frysa.

PS Om du vill kan du göra kakorna ännu juligare genom att tillsätta 1 tsk mald ingefära eller ett halvt paket saffran i degen. DS









2 kommentarer:

  1. Låter hur gott som helst. Jag skall spara receptet, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir över att du vill testa Katarina! Hoppas du inte blir besviken!

      Radera