tisdag 4 november 2014

Mustig höstsoppa med kål, salsiccia och surkål



Nu är det verkligen soppväder kära ni! Här hemma äts det soppor i ur och skur just nu. Ganska mycket skur emellanåt! Igår skurade det mest hela dagen, och ljusnade nästan inte alls. Jag gick mest och smådeppade över det tilltagande mörkret och var tvungen att lyfta mig själv riktigt rejält i håret för att inte dra täcket över huvudet och ge upp fullständigt. November är inte min månad! Trots att jag faktiskt är född i den. Men snart är det advent och vi får tända alla adventsljus. Då brukar det lätta även i mitt sinne.

Soppa kan i alla fall tina upp de mest frusna själar och värmer skönt i magen, Den här kålsoppevarianten med salsiccia är smakrik och god. Och nyttig! Om man inte har IBS-mage och måste hålla sig till FODMAP-dieten är kål nämligen bland det mest hälsosamma man kan stoppa i sig. Mangold och spenat kommer inte långt efter.

Jag har gjort kålsoppa med salsiccia tidigare, men det här är en lite annorlunda variant. Salsiccian som jag använde köpte jag på Martina, och den har lite extra sting och smaksättning av fänkål. Men du kan använda vilken sorts salsiccia som helst. Surkålen ger i mitt tycke extra god och syrlig smak till soppan, men kan uteslutas.

För en vegetarisk variant byter du kycklingbuljongen mot grönsaksbuljongtärningar och salsiccian mot någon vegetarisk korv som du tycker om.

1½ liter vatten
3 kycklingbuljongtärningar - Kung Markatta
1 msk dijonsenap
ca 300 - 350 g savoykål
ca 400 - 450 g blomkålsbuketter
ca 100 g färsk mangold eller spenat
2 vitlöksklyftor
1 dl surkål
ca 200 g färsk salsiccia
massor med persilja

Skölj och strimla savoykålen, ansa blomkålsbuketterna, skölj och grovstrimla mangolden, skala och flisa vitlöken.
Flå salsiccian, dela i bitar och forma till små bollar, som köttbullar ungefär.
Koka upp vatten med buljongtärning och senap.
Lägg i savoykål, blomkål och vitlök och koka ca 5 - 6 minuter, eller tills det blir så mjukt som du önskar det. Överkoka inte bara!.
Vänd ned mangolden och lägg i salsicciabollarna. Koka ytterligare några minuter tills bollarna är genomkokta.
Rör slutligen försiktigt ned surkålen, låt alltsammans bli genomvarmt, och klipp över persilja.

Soppan räcker allraminst till fyra personer, och bjuder du bröd till räcker den nog till ännu fler. Ha en fin novemberdag alla! Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar