tisdag 4 november 2014

Fars dag på söndag - ge en gåva som gör skillnad



På söndag är det Fars dag. Alla pappors egen dag. Jag hoppas att du har eller har haft en pappa som gett dig kärlek, uppmuntran och stöd. Som funnits där för dig när livet tjorvat. Som tröstat, peppat, ställt upp och huggit in när hindren tornat upp sig. Som generöst förmått dela din glädje när livet varit gott och framgångarna infunnit sig. Själv minns jag min pappa med stor glädje och tacksamhet - även om jag inte fick behålla honom så länge. Han dog hastigt och oväntat när jag var 23. Han fanns inte alltid fysiskt närvarande under min uppväxt när jag hade behövt honom, men jag vet att han älskade mig förbehållslöst och alltid ville mig det bästa.

Kanske har du haft en pappa som inte alltid förmått leva upp till det där man skulle önska sig av en far. Han kanske varken har haft yttre eller inre förutsättningar att klara av pappaskapet. Han kanske inte ens har haft viljan. Jag vet att livet bjuder på olika förutsättningar för oss alla, både när det gäller hur vi själva har haft det under barndomen och uppväxten, och hur vi själva förmår att klara av den svåra rollen som förälder. Familjer ser olika ut, relationer likaså. Det är inte alltid så enkelt, varken att vara barn eller förälder!

Men OM du vill ge din pappa (eller kanske morfar eller farfar) något på Fars dag, har du funderat på vad du skulle vilja ge? Om han är en sån där pappa som har det mesta han behöver, och inte kommer på nåt annat att önska sig än en ny slips, en flaska luktegott eller en chokladask så har jag ett förslag. Varför inte ge bort en present som MÅNGA pappor och deras barn har nytta och glädje av? En present som bidrar till att pappor som inte getts de allra bästa pappaförutsättningarna här i livet kan få hjälp. Hos UNICEF hittar du en present som gör att många pappor kan få uppleva glädjen av att se sina barn få växa upp under bättre omständigheter. För 270 kronor ger du sju pappor chansen att ge sina barn en bättre start i livet, och gör du det senast idag hinner du få ett fint kort att presenta med. Här hittar du också andra lämpliga gåvor som kan förändra liv.

Ytterligare ett sätt är att genom Läkarmissionen göra din egen pappa till en "fotbollsfarsa" genom att bidra till ett projekt där gatubarn får ett nytt liv med nya möjligheter.

Det finns massor med bra sätt att hylla både pappor, mammor och andra som betytt något för oss. UNHCR, ActionAid och Viskogen är bara några exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar