onsdag 29 oktober 2014

Glutenfri hirsmannagrynsgröt med hemgjord rismjölk, blåbär, äpple och granatäppelkärnor



Till den här gröten fick jag för mig att försöka göra egen rismjölk. Det finns förvisso färdig rismjölk att köpa, men den innehåller ganska mycket mer än bara ris, så jag gav mig till att pröva. Vad det smakar? Tja, ris! Den är väl ingen höjdare att dricka rakt upp och ned, men passar utmärkt i matlagning. Gröten blev god, och till pannkakor är den perfekt. Jag åt faktiskt den rismjölk som blev kvar efter grötkoket till gröten också, men sötade med lite bananpulver för att få lite mer smak på den.

Om du inte vill ge dig på att göra rismjölk kan du använda färdig mjölk av något slag, helt efter tycke, smak och vad du tål.

1½ dl ekologiska risflingor
3½ dl kallt friskt vatten

Lägg flingorna i blöt över natten, övertäckta med lock. På morgonen mixar du alltsammans grundligt och silar av i en tätmaskig sil eller i en s k nötpåse. Jag fick ut knappt 4 dl rismjölk.

Till gröten:
2 dl av rismjölken
2 msk glutenfria hirsmannagryn
1 tsk kokosolja
en aning salt

Till servering: rismjölk sötad med bananpulver, rivet äpple, blåbär, granatäppelkärnor, lite flytande honung

Koka upp mjölken med lite salt, och tillsätt kokosolja och hirsmannagryn under vispning.
Småkoka under lock ca 8 minuter och servera genast med tillbehören.
Varmt, lent och gott i magen den här tiden på året när höststormarna viner och det känns motigt att kliva upp ur den goá sängvärmen.
Ha en bra dag alla!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar