torsdag 11 september 2014

Veganvänliga ingefärssnitt med gurkmeja - utan gluten, mjölk och ägg



Jamen de här blev ju inte alls så tokiga! Inte alls! Min ambition var att kreera några riktigt nyttiga, IFD-pimpade och samtidigt goda kakor att knapra på till eftermiddagsteet, och det tycker jag faktiskt att jag lyckades med. Kakorna är knapersega och smakrika. Supergoda helt enkelt! Nästan lite juliga i smaken. Det är förvisso lite väl tidigt att börja glöggmingla redan, men jag kan tänka mig att kakorna passar bra när den tiden kommer. Ta en, ta två, ja kanske till och med tre med gott samvete!

Kakorna innehåller varken gluten, mjölk eller ägg och borde alltså passa de flesta.

1½ dl kokosnötsmjöl
2 msk PO-fiber
½ dl kokosblomssocker
1 tsk xantangummi - läs mer här
½ tsk vaniljpulver
1 tsk ingefärspulver
1 tsk gurkmeja
2 krm bakpulver
1 "boll" syltad ingefära - ungefär som en lite mindre köttbulle
75 g kallpressad kokosolja
1 msk lag från den syltade ingefäran
2 msk lavendelhonung - som jag köpte på Sardinien i våras

Pensling: lite ingefärslag samt hackad mandel och melonkärnor

Blanda allt det torra i matberedaren tillsammans med ingefärsbollen.
Mixa runt några varv så det blandas och ingefäran finfördelas.
Tillsätt kylskåpskall kokosolja, honung och ingefärslag och kör runt tills det bildas en boll.
Samla ihop bollen, lägg på ett fat, täck över och ställ in i kylen minst en timme.
Ta ut degbollen och låt den stå i rumstemperatur minst en kvart så den blir formbar. Den blir stenhård i kylen nämligen.
Knåda igenom degbollen, dela den i tre lika stora delar, och forma tre långa, fingertjocka rullar, som du lägger på bakpapprad plåt.
Platta ut ganska tunt, pensla med lite ingefärslag och strö över hackad mandel och melonkärnor. Jag blandade både och, men du kan också välja bara ett av alternativen.
Grädda i 175 graders ugnsvärme ett snäpp under mitten. Jag tog ut mina kakor efter 9 minuter.
Skär i sneda bitar medan degen fortfarande är varm och mjuk, och låt sedan kakorna kallna på plåten.
Förvara torrt och lufttätt.













2 kommentarer:

  1. Ska komma ihåg det här receptet till juletider. Det går snabbt dit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, det går i ett huj! Men än får vi passa på att njuta av sol och värme - medan det varar!

      Radera