torsdag 25 september 2014

Glutenfri risflingegröt med granolatopping, tranbär och kokosmjölk



Igår hade vi minusgrader och ett tjockt vitt frosttäcke hade brett ut sig över gräsmattan. Det blev säsongspremiär både för långkalsonger och gröt! Det gick verkligen snabbt från sommar till höst, och nu är det bara att gilla läget!

Tänk att jag har blivit så inne på gamla dar! Jajamän, det trodde ni inte. Riktigt, riktigt trendig rentutav! Jag gillar ju nämligen gröt och jag lever glutenfritt. Förvisso är det senare av nöden tvunget men ändå. Grötälskare och glutennobbare är om jag har snappat det rätt det ABSOLUT trendigaste man kan vara just nu.

För bara några år sedan fanns det knappt en enda glutenfri bak- eller kokbok, och när jag började blogga för 4 år sedan hade jag inte så många glutenkollegor, men nu poppar det upp både kokböcker och bloggar i en rasande takt. Och gröt! Ja, där finns det knappast några gränser! Man kan äta gröt både till frukost, lunch och middag, det dyker upp grötkokböcker och till och med speciella grötrestauranger, Gröten har till och med fått sin alldeles egna dag i almanackan. Den 10 oktober infaller nämligen "World porridge day".

Man kan i princip stoppa vadsomhelst i sin gröt, men jag ställer mig något tveksam till gröt med topping av marshmallows eller gorgonzola och bacon - som jag läste om i ICA:s utmärkta och inspirerande kundtidning Buffé nyligen. Och än så länge har jag i alla fall för egen del reserverat gröten som frukostmat.

Så där ser man! Tänk att jag blev trendig till slut! Den här gröten har alltså hög trendfaktor, men framförallt är den god och nyttig. Den förgyller definitivt kulna och murriga mornar - i synnerhet om man får en kopp nybryggt kaffe som avslutning. Och det får man!

Jag grundade min gröt på egengjord kokosmjölk, men du kan välja precis vilken mjölk du vill, mandelmjölk eller nötmjölk (hemgjord eller köpt), sojamjölk, rismjölk, havremjölk eller alldeles vanlig mjölk. Här hitar du recept på ytterligare en gröt med risflingor, baserad på mandelmjölk och med varma höstkryddor.

2 dl valfri mjölk
1 krm salt
3/4 dl rårisflingor
2 tsk linfrökross
lite kallpressad kokosolja

Till servering: valfri mjölk, granola, frysta tinade tranbär, flytande honung (från Rhodos)

Gnid in botten på en kastrull med lite kokosolja för att förhindra att gröten fastnar.
Koka upp mjölken med salt, och rör ned risflingorna. Låt småkoka under lock ca 5 minuter. Låt linfrökrosset koka med den sista minuten.
Strö på granola och tranbär, ringla över honung och ät tillsammans med valfri mjölk.

Granolan gör jag så här:
Lägg grovhackade cashewnötter och mandel samt pumpafrön och solrosfrön i blöt några timmar i kallt vatten. Sammanlagt ca 7 - 8 deciliter. Låt rinna av väl och torka gärna lite extra med en ren och torr kökshandduk. Blanda ihop en knapp matsked honung med en halv matsked mandelolja och blanda om så allt täcks. Bred ut på en plåt och rosta i ugnen. Jag brukar rosta på varmluft, först på lite lägre värme och sedan på lite högre med ugnsluckan lite öppen så fukten kan dunsta. Det är svårt att ange tiden för det kan variera lite, men någon timme blir det säkert. Blandningen ska kännas knaprig. Sen förvarar jag blandningen i en tät glasburk med lock och strör på gröt, musli eller fruktsallad. Ibland blandar jag en del av granolan med torkade tranbär, blåbär eller andra bär och kanske grovhackad rå choklad, och har med som "nödproviant" när blodsockret dalar, t ex på resor eller när jag vet att det blir svårt att hitta något glutenfritt.

Ha nu en finfin dag, och glöm inte långkalsongerna, för det är bistert och ruggigt idag också! Blåskatarr och förkylning gör ingen människa glad, och maken har redan däckat i den traditionella höstförkylningen. Än står jag pall, men här gäller det att boosta immunförsvaret med alla möjliga tjyvknep!.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar