lördag 5 juli 2014

LCHF-muffins med mandelmjöl, kokosmjöl och hallon eller björnbär



Jag föredrar egentligen att baka med kokosblomssocker, muscovadosocker eller råsocker eftersom jag tycker det känns mer naturligt. Men jag har några personer i min omgivning som är väldigt strikta LCHF-are, och därför har jag också en påse Sukrin i mitt skafferi så att jag ska kunna bjuda dem på något gott till fikat.

De här muffinsen är det senaste i den vägen, och de blev riktigt goda. Receptet är en blandning mellan gram och deciliter eftersom mandelpastan var så fast i konsistensen att det var svårt att ange i decilitermått. Hallonen/björnbären likaså. Jag använde mina metallformar som jag köpt på Cordon Bleu. Muffinsen tog längre tid än jag trott att grädda. Det kan nog variera beroende på dels vilka formar man använder, dels vilken plåt man har formarna på. Du får pröva dig fram helt enkelt och testa med en sticka.

100 g mandelpasta/smör - finns av flera märken, bl a Monki och Kung Markatta
1½ dl sukrin - självklart går det bra med vanligt råsocker också
3 stora ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
2 tsk husk
2 tsk bakpulver
ca 130 g frysta hallon eller björnbär - 3 - 4 bär per muffins

Vispa mandelpastan tillsammans med sukrin så att det blir slätt. Tillsätt äggen och vispa fluffigt.
Blanda ned grädde, och därefter mandelmjöl och kokosnötsmjöl blandat med husk och bakpulver.
Låt smeten stå och svälla medan du smörjer muffinsformarna. Smeten blir ganska fast i konsistensen.
Fördela i 10 smorda formar och tryck ned de frysta hallonen eller björnbären. Jag har gjort med båda bärsorterna. Du kan givetvis ta andra bär om du vill, blåbär, vinbär eller urkärnade körsbär till exempel.
Grädda i 200 grader ett snäpp nedanför mitten.
Det tog ca 18 minuter för mig att få muffinsen klara, men du får som sagt pröva dig fram.

Ha en mysig lördag allihop!

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Jag önskar dig en fin helg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Katarina, och jag önskar dig detsamma! Kram!

      Radera