torsdag 17 juli 2014

Hej, hej igen Värmland och Länsmansgården!



Vi har upprätthållit vår sommartradition även i år och besökt Värmland. Det som började av en slump för fjorton år sedan när vi semestrade i trakten och råkade "ramla in" på Västanå teaters föreställning av "Gösta Berlings saga" har nu blivit en kär tradition, och vi har sedan dess sett alla Västanå Teaters uppsättningar. Helt fantastiska allihop! Eftersom förra årets bejublade föreställning av "Nils Holgersson" repriserades i år blev det i stället "Wärmlänningarna" den här gången, och det blev också en härlig upplevelse i stekande sol i "Gropa" på Ransäters hembygdsgård.

Liksom flera år tidigare levde vi herrgårdsliv på fantastiska Länsmansgården, som enligt uppgift har ett av Värmlands två bästa kök. Det tror jag gärna! Jag mailade i förväg (som jag alltid brukar göra om jag ska bo på hotell eller boka på resturang) och påminde om glutenfritt, och jag fick fullgoda alternativ till det jag inte kunde äta på Herrgårdsmenyerna. Efter att ha njutit av maten dröjer man sig gärna länge med kaffekoppen i de vackra salongerna eller ute på verandan.

Förutom teater hann vi med besök, strövtåg och fika i den vackra trädgården på Mårbacka, kyrkbesök, loppisfyndande, trädgårdsmässa i Rottnerosparken och som avslutning god och trevlig middag hos kära vänner. Jag tror de bor på en av jordens vackraste platser med utsikt mot en sluttande äng ned mot Fryken! Bered er nu på ett lååååångt inlägg, för här kommer lite spridda glimtar från vår långweekend i det fagra Värmland. Hej, hej Värmland för den här gången, men vi ses säkert nästa år igen!



































2 kommentarer:

  1. Ni ser verkligen ut att ha haft det bra! Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är mer än nöjda. Hade fantastiska dagar!

      Radera