fredag 25 juli 2014

Fläderblomssaft på mitt sätt



Vilken sommarexplosion vi fick plötsligt efter alla kylslagna junidagar! Igår noterade vi drygt 33 grader här hemma, och jag kände mig nästan som i min barndoms Kongo. Idag är solen också på sitt allra gladaste humör och det finns inte en endaste liten molntuss på himlen, så nu är det nog läge att bjuda på lite svalkande drycker i hettan.

Tänk att jag aldrig gjort fläderblomssaft tidigare! Snudd på skandal. Nu blommade i alla fall mina två fläderbuskar så vackert i trädgården, så jag måste ju bara pröva. Det finns ju knappast något somrigare, fräschare och mer svalkande än just fläderblomssaft. Ofta kan jag fascineras av och undra vem som från början kom på hur man skulle göra. Vilken idé egentligen. Göra saft av blommor!

Hursomhelst satte jag igång att googla, och såg lite olika varianter på saften. Mitt eget recept blev något mittemellan, och begränsades bl a av mängden blommor. Jag hade tänkt använda det ljusa rårörssocker (Urtekram) jag oftast använder i bakverk, sylt och saft, men eftersom det var slut och jag inte vågade chansa med vanligt råsocker och riskera att spoliera alltsammans så gjorde jag ett litet avsteg från det vanliga och använde ekologiskt vitt socker. Däremot tog jag betydligt mindre socker än i de flesta andra recept.

Min fläderblomssaft blev helt otroligt god, syrlig och med en tydlig flädersmak!

ca 30 stycken utslagna fläderblomsklasar
3 - 4 ekologiska citroner
2½ l kallt friskt vatten
1 kg ekologiskt vitt socker
2 påsar citronsyra, sammanlagt 60 g

Klipp av blomklasarna precis vid blomfästet och skölj dem noggrant så skräp och eventuella småkryp försvinner.
Lägg blommorna i en rymlig bunke eller hink av glas, porslin eller rostfritt. Jag använde en rostfri hink.
Skala och skiva citronerna tunt och lägg på. I en del recept skivas citronerna med skal, men jag skalade för att inte riskera att det skulle bli beskt av det vita. Man kan förstås zesta det allra, allra yttersta skalet och ta med det, det tror jag jag ska göra nästa gång.
Koka upp vattnet och häll i sockret. Rör tills det löser sig. Rör också i citronsyran.
Slå sockerlagen het över blommor och citroner, täck över och låt stå på svalt ställe att dra 4 - 5 dygn. Jag lät mina stå i jordkällaren i lite drygt 4 dygn med en linnehandduk omknuten och dessutom ett glaslock på glänt - för att förhindra eventuella saftsugna "odjur" att ta sig in.
Sila av saften och häll upp på flaskor. Jag "grovsilade" först i en vanlig rostfri nätsil och sedan la jag ett tunt tefilter av papp i tratten när jag fyllde på flaskorna.
Frys gärna saften eftersom den inte har så lång hållbarhet. Jag har frusit min saft i tjocka glasflaskor, stående och med locket en aning öppet tills saften var helt fryst. Tänk på att ge utrymme för saften att expandera om du använder glasflaskor.

Ha nu en underbar sommardag och drick mycket! Både vatten och svalkande fläderblomssaft!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar