lördag 21 juni 2014

Gluten - och mjölkfri kladdkaka med dadlar, mandelsmör och kakao



Gomorron! Hoppas att alla haft en fin Midsommarafton, och att ni vaknat pigga och förväntansfulla - antingen ni nu har lagt sju sorters blommor eller kavaljerer under huvudkudden! Nog har ni väl ätit både sill och jordgubbstårta? Det har jag, för det hör i alla fall min midsommar till. Jag nöjde mig med lite blommor i håret och en endaste kavaljer - den som jag hållit mig till i fyrtio år vid det här laget! Nu önskar jag er alla en fin fin fortsättning på helgen och en härlig Midsommardag! Och tänk, idag har solen också vaknat till liv!

Det här receptet på glutenfri kladdkaka måste jag bara dela med mig av. Såå god! Dessutom inte ett dugg onyttig. Själva kakan är både glutenfri och mjölkfri, och som tillbehör väljer du förstås något helt mjölkfritt grädd- eller glassalternativ om du måste eller väljer att undvika alla mjölkprodukter.

Mandelsmör finns av flera märken, både med rostade mandlar och orostade. Jag använde ett från Monki med rostade mandlar som gav kakan en lite pikant rostad smak. Med "vitt" mandelsmör blir kakan mer neutral i smaken. Kakan är jättegod i båda varianterna, en aning ljummen med glass eller vispad grädde.

Jag föreställer mig att det går precis lika bra att använda mjuktorkade eller blötlagda fikon i stället för dadlar. Eller kanske både och.

12 färska dadlar - urkärnad vikt ca 175 g
100 g mandelsmör -  t ex Kung Markatta eller Monki
3 stora ekologiska ägg
1 msk dadelsirap eller mörk agavesirap
2 msk rå kakao
2 krm äkta vaniljpulver
25 g kallpressad kokosolja
2 msk mandelmjöl
2 krm bakpulver

Mixa de urkärnade dadlarna tillsammans med mandelsmöret.
Smält kokosoljan i vattenbad.
Tiillsätt kokosoljan och alla övriga ingredienser och mixa till en sammanhängande smet.
Häll smeten i en lite mindre smord form med löstagbar kant - gärna fodrad med bakplåtspapper - och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 17 - 18 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten.
Servera med lättvispad grädde eller halvsmält vaniljglass och gärna några bär. Jag tog några klasar röda vinbär direkt från frysen.

8 kommentarer:

  1. Mums, så gott det ser ut! Jag bakade faktiskt också glutenfri kladdkaka till igår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! "Great minds think alike" - eller hur!? Din blev säkert minst lika god som min om jag känner dig rätt.. Ha en fortsatt fin midsommarhelg, Marja!

      Radera
  2. Åh, vad gott det låter! Denna kladdkaka måste jag absolut testa! :)
    Tack för ett smaskigt recept!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra Lana! Bara nyttiga ingredienser, eller hur? Ha en riktigt fin resa till Kanada, och lycka till med konserterna! Kram!

      Radera
  3. Det där låter gott!
    En fråga bara. Vad är ”rå kakao”?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakaobönan innehåller MASSOR med olika näringsämnen som vitaminer, mineraler, spårämnen, olika slags antioxidanter, proteiner och fetter (mer än 300 olika ämnen har jag läst någonstans). Rena hälsokosten med andra ord! Vid vanlig kakaoframställning där bönorna rostas vid hög temperatur försvinner dessvärre en hel del av nyttigheterna. Rå kakao är helt enkelt mycket mindre processad och mer skonsamt framställd så att näringsämnena bevaras. Den brukar dessutom ofta vara ekologisk. Numera kan du köpa rå kakao i de flesta hälsokostbutiker och även i många vanliga livsmedelsbutiker. Jag använder bara rå kakao nuförtiden, men visst kan du även ha vanlig kako i kakan om du har det hemma. Men nästa gång det är dags att köpa kakao kanske du kan satsa på den råa. Ha det gott!

      Radera
    2. Aha, vad spännande! Det visste jag inte. Det blir rå kakao nästa gång då. :)
      Ha det gott du med!

      Radera