fredag 16 maj 2014

Glutenfria sesamcrepes med champinjon- och kycklingfyllning



Ärlighet varar längst, så det är lika bra jag erkänner det med en gång. De här crepsen blev inte alls som jag hade tänkt mig! Jag hade två färdiggrillade kycklingfiléer över som jag hade tänkt förvandla till en god fyllning i sällskap med färska champinjoner, och jag hade föreställt mig frasigt gyllenbruna crepes därtill. Icke! Joodå, fyllningen blev jättegod, men i stället för sex snofsiga crepes blev det fyra stycken som hjälpligt höll ihop. De andra två kvaddade jag totalt. "Så kan det BLI" som Lilla I brukar säga när hon välter eller kastar saker omkring sig. Den lilla skrotloppan har kommit i värsta trotsåldern, så det blir en hel del skrikande, protesterande, kastande och vältande! Men det är himla svårt att hålla sig allvarlig och bestämd när hon sen med änglalik min förnumstigt förkunnar. "Så kan det FAKTISKT bli". Så sant, så sant. Så kan det faktiskt bli ibland.

Nåja, med hjälp av hastigt avdammade, slumrande slöjdkunskaper (somliga i min närhet skulle nog påstå att de faktiskt mer eller mindre ligger i koma) lappade jag, tråcklade och lagade så det i alla fall blev fem någotsånär presentabla crepes. Resten förbarmade sig vår Murre över. Han är inte så kinkig av sig, utan kastar sig över det mesta i matväg utan tanke på det estetiska.

En av orsakerna till kvadderiet tror jag berodde på att jag hade slut på mitt vanliga husk och i stället tog en annan sorts malda psylliumfröskal (från Urtekram) som är lite grövre. De är väldigt bra i matbröd, men inte lika bra i pannkakor. En annan orsak tror jag var att jag gjorde crepesen för stora och att det därför var svårt att vända dem. Vill du nu försöka dig på det här receptet trots utfärdade varningar (crepsen var i alla fall riktigt goda) så rekommenderar jag alltså vanlig husk och en mindre panna. Vågar du inte testa så ta ett annat crepesrecept! Det här är toksäkert. Fyllningen räcker dessutom gott och väl till åtta crepes som det blir av det receptet, för jag fick över som jag fyllde i paprikor och gratinerade till lunch någon dag senare.

½ dl sesammjöl
½ dl malda psylliumfröskal - eller hellre 2 - 3 msk vanlig finmald husk. Pröva dig fram!
2 dl vatten
1 dl grädde
3 stora ekologiska ägg
1 krm salt
smör/olja till stekning

Fyllning:
2 färdiggrillade kycklingfiléer
ca 500 g färska champinjoner
2 dl grädde
2 tsk dijonsenap
lite örtsalt - jag använde Trollets örtsalt (här ser du bild och vad det innehåller)
lite vanligt vitlökssalt från kvarn
40 g färskriven parmesan + lite extra att strö över
smör/olja till stekning

Vispa ihop crepessmeten och låt den stå och svälla medan du gör kyckling/champinjonröran.

Ansa och grovhacka champinjonerna, skär kycklingen i mindre bitar.
Lägg champinjonerna i kall panna och sätt på värmen. Låt fräsa under omrörning tills de blivit brynta och vätskan kokat in. Lägg då i en klick smör och lite olja samt kycklingen, och fräs runt ytterligare en kort stund.
Tillsätt grädde, senap och salt/krydda och lått puttra ihop till en krämig röra, först under lock några minuter, sedan utan lock. Rör ned osten och ta av från värmen.

Grädda nu crepesen i smör/olja och lägg en rejäl klick fyllning på varje. Rulla ihop och lägg i smord form. Strö över lite extra parmesan och gratinera i 225 graders ugnsvärme ca 10 - 12 minuter.

Ha en härlig fredag och en fin inledning på helgen allihop! Här skiner solen från en molntussig himmel, och det ser riktigt lovande vårlikt ut.




2 kommentarer:

  1. Haha, ja det där bestämda nyllet känner man mycket väl igen :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att veta vad man vill!:)

      Radera