söndag 6 april 2014

Glutenfria bananmuffins med päron, morotspulver och sesammjöl



Hm! Dags igen! Ibland vet jag inte vad som händer med de stackars bananerna. Svisch så har de blivit för bruna för att smaka riktigt gott att äta rakt av. Men för att förvandlas till  bananmuffins krävs ingen ungdom med perfekt yttre, det går precis lika bra om inte bättre med gamla skrumpna och VÄLDIGT mogna bananer, så så fick det bli.

Den här gången förstärkte jag muffinsen med rivet päron och nyttigt morotspulver från Crearome. Datumet håller på att gå ut, så nu har jag morotspulver i nästan allt! Eftersom både bananer och morotspulver har sötma behövs det förhållandevis lite socker.

Kokossmör/kokosmousse är väldigt användbart till bakning. Det finns av flera märken. Just den här varianten köpte jag på Lifeland i Stockholm, men man kan också köpa på nätet, bl a hos Råvarubutiken. Tyvärr är det ganska dyrt. Till skillnad mot vanlig kallpressad kokosolja är smöret/moussen malt av helt kokosnötskött. Det är lite fastare i konsistensen än kokosolja. Du kan ersätta kokossmöret/moussen med en lite mindre mängd av vanlig kokosolja.

Vet ni, jag har faktiskt slutat använda pappmuffinsformar med mönster och i stället investerat i rejäla muffinsformar av metall som komplement till den muffinsplåt jag redan har. Visst ser det läckert ut att servera muffinsen i de färgglada och klatschiga formarna, men jag tycker det luktar så skumt om dem när de kommer in i värmen så jag avstår. Jag inbillar mig i alla fall att det inte kan vara helt hälsosamt.

12 stycken jättegoda och saftiga muffins blev det av den här satsen.

3 väl mogna kravbananer, ca 200 g
1 ekologiskt päron, ca 140 - 150 g
2 msk pressad citronsaft

3 stora ekologiska ägg - sammanlagd vikt drygt 200 g
1 - 1½ dl ljust rårörssocker
2 msk mörkt muscovadosocker
60 g kokosnötssmör/kokosmousse - eller 50 g kokosolja
½ tsk vaniljextrakt
1½ dl sesammjöl
1½ dl kokosnötsmjöl
(1 msk morotspulver)
(1 tsk malen kanel)
2 tsk husk
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

Mosa bananen tillsammans med citronsaften.
Skala och riv päronet fint och blanda ihop med bananmoset.
Vispa ägg och socker pösigt och gräddkolefärgat.
Rör ned banan/päronmos och vaniljextrakt.
Blanda mjölsorterna med morotspulver, kanel, husk, bakpulver och bikarbonat och sikta ned i äggpöset.
Blanda om väl och låt stå och svälla medan du smörjer muffinsformar eller ett muffinsbleck med plats för 12 muffins..
Klicka i smeten och grädda i 200 grader ca 15 minuter. Släta till ytan på muffinsen om du vill ha dem jämna. Personligen föredrar jag det lite mer "ruffa" - åtminstone när det gäller muffins.















6 kommentarer:

  1. Säkert är det bättre helt miljömässigt också att inte ha pappersformar till muffinsen.
    Så gott när man använder bananerna i kakor och andra bakverk, det ger en fint saftig smak.

    Hoppas du får en fin vecka, Kjersti
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bättre för miljön - även om det inte var mitt främsta skäl den här gången. Jag önskar jag vore ännu bättre på det här med miljötänkt, men försöker göra så gott jag kan. Önskar er också en fin vårvecka! Kram!

      Radera
  2. Så gott dessa muffins låter! Gott med banan i!
    Vad längesen jag bakade något...blir nog att baka lite i maj när det blir två födelsedagskalas i familjen! :)
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en god idé Lana. Muffinsen är riktigt goda. Ha en fin vecka! Kram!

      Radera
  3. Kanonbra att hoppa pappersformarna. Jag tror inte att det är någon fara rent hälsomässigt (i så fall skulle man ju inte använda bakplåtspapper heller...) men miljömässigt så är det perfekt. Jag har köpt hem ett gäng silikonformar, skönt att slippa köpa nya pappersformar och dessutom släpper de perfekt varje gång. Snygga muffins du gjort, de låter goda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det får man väl hoppas, att det inte är hälsovådligt att använda dem, men jag föredrar i alla fall dem i metall. Har silikonformar också, men är inte helt bekväm med dem heller. Jaja, man får göra som man vill. Muffinsen blev jättebra. Just nu har jag en sats med LCHF-hallonmuffins i ugnen. Om de blir bra hamnar de väl också på bloggen vad det lider. Ha en fin vecka! Hoppas förkylningen gett med sig!

      Radera