torsdag 27 mars 2014

Glutenfri "pizza" på bönbotten - med fyllning av hemgjord tomatsås, ugnsbakade körsbärstomater, champinjoner, skinka och mozarella



För ett tag sedan delade jag ju med mig av ett recept på vegopaj med ett pajskal gjort av bönor. Den föll alla i smaken, och jag kom på att jag ju faktiskt kunde använda precis samma botten till en pizza. Det blev jättebra!

Klart det inte är samma sak som den pizza jag åt, på min första charterresa till Italien 1970. På ett litet ställe, på en bakgata i Trastevere i Rom avnjöt jag tillsammans med mina väninnor min allra första pizza, och den var himmelsk! Vi orsakade viss uppståndelse i Rom, mina väninnor och jag, unga, blonda och långbenta som vi var på den tiden. Dessutom skrudade i shorts - eller korts som det kallades då. Men nu är både shorts, busvisslande unga kavaljerer och vanliga pizzor för evigt förpassade till minnesbanken, och bara man inte jämför och hakar sig fast vid hur det SKA smaka eller vara så är det helt okej. Faktiskt riktigt gott! Och jag har ju numera en alldeles egen, grånad kavaljer som jag firar 40-årsjubileum med i sommar. Men jag måste ju erkänna att han väldigt sällan busvisslar efter mig!

2 satser pajdeg/pizzadeg enligt det här receptet

1 sats ugnsbakade körsbärstomater enligt det här receptet men kryddade med oregano i stället för körvel

Tomatsås:
1 msk jungfruolivolja
2 stora vitlöksklyftor
1 tetra krossade tomater, 390 g - Delizie
½ msk torkad hackad lök - eller ½ färsk finhackad lök
2 msk osötad tomatpuré
½ msk mörkt muscovadosocker
½ msk lagrad balsamvinäger
vitlökssalt från kvarn, ganska många varv

Övrig fyllning:
300 - 350 g färska champinjoner, gärna lite större
2 bollar mozarella
150 g rökt skinka i tunna skivor
150 g färsk mangold
valfria örtkryddor - jag tog oregano

Ugnstomaterna måste förberedas i god tid eftersom de ska stå sina modiga timmar i ugnen.

Gör sedan tomatsåsen, som också behöver tid på sig.
Hetta upp olja och låt den flisade/hackade vitlöken bli lätt brynt. Använder du färsk lök låter du den också fräsa med och mjukna.
Tillsätt tomatkross, tomatpuré, torkad lök om du använder det, socker balsamvinäger och vitlökssalt, och låt såsen småkoka med locket lite på glänt 45 minuter, tills den blir lite tjockare.
Mixa med stavmixer och smaka av. Ställ åt sidan att svalna lite.

Gör degen helt enligt receptet och låt vila en halvtimme i kylen.
Kavla sedan ut till två bottnar på två bakplåtspapper, ungefär lika stora som ugnens plåtar. Degen är medgörlig och det går lätt att kavla den. Gör en liten kant runtom och nagga degen. Förgrädda båda plåtarna samtidigt 5 minuter i varmluft 180 grader, eller en i taget på lite drygt 200 grader.

Skiva champinjonerna och lägg i kall stekpanna, innan du sedan sätter på värmen. Fräs dem och låt dem bli lätt brynta. All vätska ska ha dunstat. Jag tycker champinjonerna får mer smak om man fräser dem först, men visst kan du ha dem råa om du föredrar det.

Skölj och grovhacka mangolden, och låt den mjukna och säcka ihop i sin egen vätska på svag värme. Låt rinna av väl om det är vätska kvar.

Fördela tomatsåsen på de förgräddade pizzabottnarna, och sedan champinjoner, skinka, mangold, ugnstomater och mozarella. Strö över oregano, timjan eller någon annan krydda som du gillar och grädda pizzorna klara i knappt 200 grader varmluft eller 225 grader vanlig ugn. Tog ungefär 10 minuter.

Skär pizzan i bitar och servera med blandad, dressad sallad.

Uteslut skinkan och ta mer champinjoner och mangold så har du en härlig, proteinförstärkt vegopizza.

Förresten, det har inte precis svämmat över av grilltips från er! Ni glömmer väl inte tävlingen där ni kan vinna ett fint set med förkläde och grillvante.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar