onsdag 5 februari 2014

Kesokokoskaka med banansmak



Det här är också nån sån där mittemellaskapelse som kan vara lite svår att artbestämma. Lite pudding, lite kaka. God är den i alla händelser, och passar bra som efterrätt efter en soppa. Jag smaksatte min kaka/pudding med bananpulver som ger god smak och sötma (och lite extra vitaminer), men du kan välja annat bärpulver om du föredrar det. Jag tänker mig att både havtornspulver, passionsfruktspulver, baobabpulver och hjortronpulver passar bra ihop med de övriga smakerna. Läs gärna mer om olika bärpulver här.

Kakan är superenkel att göra, och med få ingredienser. Servera den lite ljummen med lättvispad grädde eller mjukrörd smetana/crème fraiche samt med lättsockrad sylt eller färska bär.

3 stora ekologiska ägg
1 dl ljust rårörssocker
250 g Keso - laktosfri vid behov
1½ dl kokosflingor - ca 50 g
½ dl kokosnötsmjöl - ca 25 g
1 msk bananpulver

Vispa ägg och socker fluffigt och pösigt, som till sockerkaka.
Rör ned keso och kokosflingor och sikta ned kokosnötsmjölet blandat med fruktpulver.
Låt stå och svälla några minuter och rör om igen.
Häll smeten i en lite mindre, smord ugnsform och grädda i ca 180 - 190 grader knappt en halvtimme.








6 kommentarer:

  1. Låter mycket gott. Jag har använt bärpulver (som jag fått av dig, tack) i chiapudding och de ger en god smak tycker jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att bärpulvren som du vann har kommit till användning Katarina! Man kan ha dem i så mycket. Jag tror faktiskt att jag använder något av mina dagligen i en eller annan form. Kram!

      Radera
  2. Kesokaka är riktigt gott, smakar lite som ostkaka tycker vi och äter det gärna. Har kikat lite på alternativa mjölsorter men huga vad dyra de är, så synd. Men vi tänkte ta och följa dina länkar här och kolla deras priser lite, för det känns ju ändå som att det är nyttigare än det vanliga vetemjölet...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är dyrt, det går ju inte att jämföra med vetemjöl. Visst gräver det ett hål i kassan, men å andra sidan tycker jag att man äter mindre av mina bröd. De är så mättande och näringsrika. Ett vanligt franskbröd eller en baguette kan man ju nästan sätta i sig själv, det är ju bara luft. Men jag ska villigt erkänna att jag ibland kan längta efter att få sätta tänderna i en frasig baguette med knaprig skorpa! Kolla runt ni, för priserna kan variera en hel del. Kram!

      Radera
  3. Vilken kul grej, och härligt kort ingredienslista också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? En lång ingredienslista är inte alltid bäst. Ha det bra!

      Radera