tisdag 11 februari 2014

Glutenfria havrecookies med hallon



Vad sägs om lite kärleksfulla kakor såhär i Vänliga Veckan. Kan det vara något? Varför inte bjuda arbetkamraterna på lite vänligt fika som en överraskning? Med de här ljust rosa havrecookiesen med frystorkade hallon tror jag att leendena kommer att sprida sig som en präriebrand kring bordet.

Frystorkade hallon hittar du både i Hötorgshallen och på nätet, exempelvis på Rawfoodshop. Kokosnötsmoussen som består av torkat och malt kokoskött finns att köpa antingen i Råvarubutiken eller på Lifeland i Stockholm. Säkert på andra ställen också. Den är helt ljuvlig att ha både i bakverk och godis.

Förresten, vet du om att om du går in på Bloggar om mat kan du välja mellan olika kategorier av bloggar och hitta en blogg som passar just dig och dina behov. Går du in på Kakor så hittar du ett antal bloggar som bjuder på just kakor. Går du in på Glutenfritt så hittar du exempelvis mig och några till.

Jag försöker ju hålla mig till det hälsosamma även när jag bakar och gör efterrätter. Det finns det fler som gör. Hos Sanna hittar du många nyttiga godsaker, och Marja är outsinligt kreativ när det gäller att skapa bakverk utan socker.

Teresia på Söta Saker får väl nästan kallas för Bakdrottningen nummer ett - med en av landets mest välbesökta bakbloggar, och med två kakböcker i bagaget och en tredje på gång. Dessutom har hon vunnit Matbloggspriset flera gånger. Tea har Vardag som tema för Månadens Sötsak i februari, och eftersom de här kakorna har förgyllt många vardagar hos oss den senaste tiden, så får det här bli mitt bidrag dit.  Att kakorna sen smakar söndag är ju en helt annan sak!

2 stora ekologiska ägg
1 dl ljust rårörssocker
1 tsk äkta vaniljsocker
50 g kallpressad kokosolja
50 g kokosnötsmousse - kan ersättas med 25 g ytterligare kokosolja
15 - 20 g frystorkade hallon
2 dl havregryn - Sempers rena havre för dig som inte klarar vanliga havregryn
1 dl havremjöl
knappt 1 tsk bakpulver

Smält kokosolja och kokosmousse tillsammans i vattenbad och låt svalna till rumstemperatur.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker ljust och pösigt.
Rör ned kokosolja/kokosmousse samt hallonen. Låt stå en stund att mjukna lite.
Blanda ihop havregryn, havremjöl och bakpulver och rör ihop med det övriga till en jämn smet.
Klicka ut på bakpapprad plåt och jämna till ytan med en aning kokosolja på fingrarna så går det lätt. Lägg inte för tätt för kakorna flyter ut en del.
Grädda i 175 grader ca 16 - 18 minuter. Kakorna kan kännas lite mjuka direkt när de kommer u rugnen, men knaprar till sig när de svalnat.
Andra gången jag gjorde kakorna gjorde jag dubbel sats (de försvann nämligen väldigt fort) och gräddade flera plåtar samtidigt  i 150 grader varmluft.













8 kommentarer:

  1. Mums vilka goda! Vi får se om jag vågar mig på att baka dessa - är osäker på om jag tål havre (utredning pågår).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt om du inte tål havre, men jag tror faktiskt du kan göra cookiesen med boveteflingor och ljust bovetemjöl, alternativt hirsflingor och hirsmjöl. Jag har i alla fall gjort liknande med de mjölsorterna, även om jag inte testat med just dessa.

      Radera
  2. Jag vet inte heller om jag vågar mig på att göra dessa, men min anledning är en annan - att jag kommer äta upp dem i ett nafs :)
    Supergoda va de, så det är kanske värt det ändå, får Zumba lite extra när jag bakat bara :)
    Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det är värt det! Du får väl dela med dig, det är ju vänliga veckan!

      Radera
  3. De där var jättegoda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var de! Här försvinner de också i ett nafs, så det blir en ny sats idag - men den här gången med blåbär.

      Radera
  4. Oj, de här låter mycket goda, mums :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar dem Katarina. De är fantastiskt goda! Om du inte redan har kokosmousse i skafferiet så tycker jag du ska skaffa. Det är hur gott som helst både i bakverk och godis.

      Radera