fredag 20 december 2013

Glutenfri panettone - italiensk julkaka på mitt sätt



Jag läser ju - som några av kanske er redan vet - italienska en dag i veckan, och nu fick jag för mig att jag skulle baka en italiensk julkaka, en panettone, till vår julavslutning. Det finns massor med olika recept på panettone, men jag hittade inget glutenfritt recept som jag riktigt trodde på, så jag gjorde helt enkelt min egen variant. Absolut godkänd, men huruvida den kvalar in som en riktig panettone kan jag inte avgöra. Den blev i alla fall hög och fin och smakade gott.

Enligt vår lärare har man inte saffran i en klassisk panettone, men det kan man ju göra som man vill med. Kakan är en sorts fruktkaka med jäsdeg. För ett laktosfritt eller helt mjölkfritt alternativ byter du bara den vanliga mjölken och smöret mot något som du tål. Så här gör du min variant:

100 g smör
2 dl mjölk
1 msk fiberhusk

40 g röd jäst + 1 msk mjölk
½ dl socker, ca 50 g
2 krm salt
2 stora ekologiska ägg
2 äggulor
50 g russin
50 g syltade apelsinskal
50 g suckat eller syltade citronskal
rivet skal av en ekologisk citron
5 dl rårismjöl, ca 300 g - den här gången kom mjölet från Urtekram
(½ - 1 kuvert saffran)

Till pensling: 1 äggula utrörd med lite vatten
Om man vill: lite florsocker glasyr - ½ dl florsocker utrört med några droppar vatten

Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ned husken lite i taget under ständig omrörning och låt svalna till knappt fingervärme. Häll över "gröten" i matberedaren.
Lös jästen i en matsked mjölk och tillsätt den, liksom socker, salt, ägg och äggulor. Kör igång maskinen och kör tills allt blandats till en lös smet.
Blanda i rivet citronskal, russin, syltade apelsinskal och syltade citronskal/suckat i mjölet och blanda runt så frukten blir mjölad. Tillsätt lite i taget och arbeta sedan degen 10 minuter på lågt varvtal.
Lägg smeten i en smord rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Jag gjorde också en krage av dubbelvikt bakplåtspapper och fäste runt kanten för att vara säker på att degen inte skulle jäsa över kanten.
Täck försiktigt över med en handduk, och låt jäsa 50 - 60 minuter, varmt och dragfritt.
Pensla försiktigt den jästa degen med äggula och grädda längst ned i ugnen på 200 grader en knapp halvtimme ungefär. Lossa försiktigt och låt panettonen svalna på galler under bakduk. Kakan är absolut godast färsk, men kan frysas.
Ringla eventuellt lite florsockerglasyr över kakan när den svalnat helt. Om du ska frysa kakan så vänta med glasyren tills den tinat.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar