onsdag 12 juni 2013

Vardagspasta med lax, grönsaker och goda kryddor



Livet består ju mest av vardagar, och följdriktigt mest av vardagsmiddagar. De flesta av oss har varken råd eller tid att lägga ned massor med pengar eller timmar på vardagsmaten, det gäller att snabbt få fram något ätbart. MEN, det går faktiskt att laga vardagsmat som både är god, inte tar så mycket tid, är nyttig och inte kostar en förmögenhet. Den här pastarätten blev snabbt ihopsvängd när lilla I och hennes mamma kom på lunchbesök med kort varsel Jag plockade ut några portionsfrysta laxfiléer ur frysen, och de tinade på någon timme på ett galler. Röran började jag med när jag satte på pastavattnet, och den blev klar medan pastan kokade. Den var gjord av majs och brunt ris och behövde 11 minuter på sig sedan vattnet kokat upp.

Voilá! En riktigt god vardagsmiddag. Både lilla I, hennes mamma, L (som hastade hem från jobbet för att äta lunch när han hörde att vi hade finbesök) och jag själv blev mätta, och dessutom blev det en matlåda över till mig dagen därpå. Och den här gången vägde jag inte allting, så ni får nöja er med ca-mått. Jag kryddade både med Kunglig Salladskrydda och Portugisisk Fiskkrydda, men det är fritt fram att använda vilken kryddblandning som helst som du tycker om.

1 förpackning glutenfri penne, 250 g - eller annan valfri pasta

4 stora morötter
4 stora champinjoner - blev över sedan jag gjort pizza
3 stora vitlöksklyftor
2 dl grädde - eller gräddalternativ
Portugisiskt Fiskkrydda och Kunglig Salladskrydda - se här vad de innehåller
2 bitar portionslax à ca 150 g
olivolja till stekning

svarta urkärnade oliver (också över sedan vegodagen) och några kvistar färsk timjan

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen, och försök tajma in med resten av matlagningen.
Skala och slanta morötterna tunt, borsta och grovtärna champinjonerna, skala och flisa vitlöken.
Fräs allt i olivolja under omrörning ett par minuter.
Tillsätt grädde och den krydda du valt, lägg på lock och låt småkoka och "kräma till sig" 8 - 10 minuter.
Skär den tinade laxen i kuber och lägg ned den. Sjud ytterligare några minuter tills den känns genomkokt. Smaka av med mer kryddor eller salt.
Vänd ned pastan och blanda om försiktigt.
Lägg på oliver och timjan och låt er väl smaka!

 

2 kommentarer:

  1. Precis så är det ju, det behöver inte alls ta sån tid att få ihop en nyttig och framförallt god middag. Lax äter vi mycket av i vårt kök, det är ju verkligen så variationsrikt och gott, oftast billigt också, då gäller det att hamstra;)

    Kramar

    SvaraRadera