onsdag 26 juni 2013

LCHF-krumelurer med ricotta och Philadelphia



Vete sjutton vad jag ska kalla de här krumelurerna! Tekakor, pannkakor, plättar, amerikanska pannkakor? Nej, det får nog bli krumelurer!

Det ska erkännas att jag inspirerats till dessa av något liknande på någon blogg. Men sen sviker minnet. Det var i alla fall någon sorts LCHF- tekakor med Philadelphia, och de lystrade till ett lustigt namn som jag inte heller kommer ihåg. Jag vet att jag associerade till krabbelurer som jag bakade med mina scouter en gång i tiden. Är det nu någon som känner igen sig, så träd fram vetja! Mitt recept är säkert rätt annorlunda, men som sagt idén att baka med Philadelphia har jag fått från annat håll.

Jag hade rester både av ricotta och Philadelphia i kylskåpet, så det var därför jag drog mig till minnes det där receptet jag sett någonstans, någon gång.

Krumelurerna kan ätas med pålägg som en vanlig tekaka, eller med sylt och bär, mer som plättar, och då gärna nybakade och fortfarande lite ljumma. Vi åt dem med grädde och hemgjord svartvinbärssylt.

3 stora ägg - delade i gulor och vitor
100 g ricotta
100 g Philadelphia
3 krm salt
½ msk vit balsamvinäger
2 tsk fiberhusk
1 tsk bikarbonat

Dela äggen i gulor och vitor i varsin bunke.
Vispa äggvitorna med salt och vinäger till ett hårt skum.
Blanda äggulorna med ricotta och Philadelphia och vispa ihop till en fluffig smet.
Blanda ned husk och bikarbonat, och vänd sedan ned äggvitefluffet. Blanda om väl, och klicka ut 8 krumelurer på bakpapprad plåt. Platta ut och jämna till dem lite.
Jag satte in krumelurerna i 175 graders ugnsvärme och sänkte genast värmen till 150. De var klara efter knappt en halvtimme.
Låt svalna under bakduk.

6 kommentarer:

  1. Låter gott! :) Har också sett liknande på olika bloggar! :)
    Funderar på att testa göra sådan fast på färskost gjord på getmjölk. Hittade sådan på Lidl! :)
    Ha en fin dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krumelurerna går säkert utmärkt att göra även på getfärskost, kan inte tänka mig annat. Ha en bra dag du också!

      Radera
  2. Det här lät minst sagt spännande! Dessutom älskar jag ricotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Marja, då får du testa de här. Går säkert att göra på enbart ricotta också. Eller enbart Philadelphia. Fritt fram för egna variationer!

      Radera
  3. Hade en bit ricotta som jag ville bli av med och googlade på recept. Allt i det här hade jag - förutom philadelphia ost. Så det blev en halv burk cottage cheese i stället. Det blev nog ätbart, men ingen höjdare. Oopsies påminner om de här - förutom att de inte brukar ha ricotta, så det var kanske sådana du tänkte på när du skrev receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Opsies var det ju! Tack för hjälpen. Nu har jag också googlat på oopsies och det var definitivt det jag tänkte på. Tråkigt att dina inte blev så bra dock. Jag tyckte mina var goda, men tror nog att de passar bäst på det sätt vi åt dem - med sylt och grädde. Ha det bra! Önskar dig en fin julhelg!

      Radera