fredag 21 juni 2013

GLAD MIDSOMMAR!



Idag önskar jag er helt enkelt en riktigt härlig dag, med allt som hör till ett midsommarfirande. Små grodorna, yster dans kring midsommarstången, sill, kanske grillning, och naturligtvis den obligatoriska jordgubbstårtan!  Själv väntar jag snart ett glatt gäng, som är sugna på brunch innan de ska ge sig vidare på nya äventyr, så jag ska alldeles strax ställa mig och grädda pannkakor. Smeten är redan färdig, liksom fruktiga smoothies och lite annat smått och gott. Hoppas solen ska skina på oss alla!

Här kommer en liten sommardikt av poeten och konstnärinnan Astrid Färnestrand (1920 - 1996)

Min sommaräng

Utanför mitt fönster
blommar sommarns äng.
Snår av nyponrosor ramar in den.
Alltid är den fylld
av färger, doft och ljud.
Skönast är den uti morgonsol
innan gräset börjar susa
men med dagg i kåpans blad.
Ljuvligt är att ensam sitta
uppå förstutrapp och titta,
njuta - verkligt leva.
Nyckelpigan kryper sakta uppå strå,
humlan surrar i sin klöverblomma,
fjärilarna fladdrar rastlöst
ibland klockor blå,
ibland prästkragar och måra.
Intet är som ängens dofter.
Dem vill man bevara.
Vemod känns om hösten
då all fägringen försvinner
men om vintern
blommar den likväl,
min sommaräng,
vackrare än någonsin
i mitt hjärtas landskap.

En riktigt GLAD MIDSOMMAR önskar jag er alla!!

 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hoppas du haft en fin midsommar Katarina!

      Radera
  2. Vilken fin sommardikt! God fortsättning på Midsommarhelgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin i all sin enkelhet! Önskar dig också en fortsatt fin midsommarhelg Åsa! Firar du kanske midsommar i Sverige?

      Radera