måndag 13 maj 2013

Veckans vego - sojafärsfyllda auberginer



Idag bjuds det ugnsbakade, vegetariska sojafärsfyllda auberginer här på bloggen. Det får mig att minnas att en lunchresturang här i Uppsala för några år sedan på sin Dagens Meny frejdigt annonserade "Ugnsbakade aboriginer".  Det är faktiskt alldeles sant! Jag är inte så lagd åt det kannibaliska hållet, så jag gick aldrig in för att undersöka saken närmare, men man får väl innerligt hoppas att det var en ofrivillig och aningslös felstavning!

Alldeles sant är också att jag faktiskt som liten har träffat en tvättäkta kannibalhövding som på sitt huvud hade en konstfärdigt hoptråcklad kalott prydd med näsor (soltorkade får man förmoda) från de offer han klubbat ihjäl och mumsat i sig! Betänk att detta var tidigt 50-tal, i en avlägsen kongolesisk by mitt ute i djungeln, dit knappast någon tidigare tagit sig! Jag minns ännu hur rädd jag var att han skulle ge sig på min näsa också, och hur jag trots lock och pock vägrade att stå i närheten av honom när det blev tal om fotografering. Jag gömde mig bakom pappas betryggande långbyxklädda ben.

Men hörrni, så jag pratar! Ni kan ju nästan bli rädda ni också! Idag serveras det fyllda AUBERGINER och absolut inget annat! Nån ordning får det vara! Det är ju vegetarisk måndag vetja!

Om man inte vill eller kan äta mjölkprodukter kan man toppa med s k veganost som är gjord på soja, alternativt blanda ihop någon yoghurtersättning med örtkrydda och klicka på i stället för smetana/parmesanblandningen. Med quinoa eller ris till räcker maten till fyra, annars till två hungriga personer.

2 stora auberginer + salt till urvätskning
100 g sojafärs
3 stora vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 msk osötad tomatpuré
köttfärskrydda, ca 1 msk
lite salt från kvarn,
ev lite svartpeppar från kvarn
olivolja

½ burk smetana, ca 1 dl
ca 50 g färskriven parmesan
2 tsk torkad, smulad oregano
gärna några kvistar färsk oregano

Förbered sojafärsen enligt anvisning på förpackningen. Min skulle koka 3 minuter i rikligt med vatten och sedan rinna av.
Klyv auberginerna och gröp ur innanmätet med en sked. Hacka det lite halvgrovt.
Salta rikligt, både inuti auberginehalvorna och på hacket och låt stå och vätska ur sig en halvtimme.
Skölj och torka av auberginehalvorna, lägg dem i en oljad ugnsform, pensla med lite olja inuti halvorna, och förbaka i ugnen ca 12 - 15 minuter i 225 graders ugnsvärme.
Skölj även auberginehacket i rikligt med kallt vatten, låt rinna av i sil, och krama ur så mycket vätska som möjligt.
Hacka eller flisa vitlöken.
Fräs sojafärs, auberginehack och vitlök i olivolja under omrörning.
Tillsätt tomatkross, tomatpuré och kryddblandning och låt puttra ihop 15 - 20 minuter.
Smaka av med salt och ev peppar.
Fyll de förbakade auberginehalvorna med sojafärsröran.
Rör ihop smetana, ost och oregano och klicka över.
Sätt in i ugnen ytterligare ca 10 - 15 minuter tills oströran blir bubblande och gyllenbrun. Garnera gärna med en kvist färsk oregano..











6 kommentarer:

  1. Haha! Sådana felstavningar är alltid lika kul! :)

    Auberginerna (nu blev det rätt va?) ser hur goda ut som helst! Jag har gjort det någon gång för längesedan med vanlig färs, men inte lika härligt såsiga som dina. Ostkrämen lockar mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de! Men den här blev ju lite väl drastisk! Klart det går att göra den här rätten med vanlig köttfärs också och i övrigt följa receptet. Men INTE idag på köttfri måndag! Ostkrämen blev pricken över iet så testa den gärna!

      Radera
  2. Skrattar gott och njuter av dina bilder. Så gott det ser ut!
    För många, många år sen åt mina föräldrar och jag lunch i den otroligt underbara sommarstaden Nora. Där fick vi Sekt Fläsk enligt skylt i fönstret.//Kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, undrar vilken sekt som stod bakom det fläsket! Det gäller att hålla rätt på bokstäverna. Roligt om du lir lite sugen och vill pröva! Kram!

      Radera
  3. Haha, felstavningar är kul! ;)

    Fick du något foto på den där Kannibalhövdingen? Det måste ju vara ett höjdarfoto! ;)

    ..och god ser rätten ut att vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina! Vet du, jag har nästan letat mig fördärvad inför att jag planerade det här inlägget. Det SKA finnas ett gammalt nött, pyttelitet, svartvitt foto någonstans i gömmorna, men jag hittar det inte. Jag var i alla fall inte med på fotot, jag vägrade. Och näsan har jag i behåll!

      Radera