måndag 25 mars 2013

Tomat- och paprikasoppa med mynta- och fårostcrème



Måndag igen! Hörrni vad fort veckorna går, jag tyckte det var måndag häromdagen! Nåja, för mig kan veckorna gärna få gå fort den här tiden på året, jag längtar så vansinnigt efter vår och sommar. Sen kan tiden gärna få sakta farten lite så att sommaren blir riktigt lååååång!

Den här måndagen bjuder jag på en vansinnigt god och vansinnigt lättgjord vegetarisk soppa baserad på en burk med tomater och en burk med grillad paprika. Tillsammans med en klick fårostcrème smaksatt med färsk mynta blir det fest en alldeles vanlig köttfri måndag.

Soppan kan serveras både varm, ljummen och kall. Den passar bra som en liten "förrättsshot" i små glas före middagen, utan fåroströran då, men kanske med lite nötter eller något annat gott till. Serverar du den på det sättet förordar jag den större mängden vatten eftersom soppan tjocknar lite när den blir kall. Eller lägg en isbit i!

Till soppan åt vi jättegoda linfröfrallor, men dem får du vänta på till i morgon.

Idag är det ju dessutom våffeldagen - eller snarare Vårfrudagen - så kanske gör du några goda våfflor till efterrätt. Du får inget nytt recept av mig idag. Våfflorna jag gjorde förra året blev jättegoda, så varför ändra ett bra koncept. Här hittar du det receptet. Året innan blev våfflorna så här, och de är inte heller dumma. Ha en jättebra dag allihop!

4 - 5 dl vatten
3 stora vitlöksklyftor
2 msk Renée Voltaires lantbuljongpulver
1 burk tomatfiléer från Mutti - hela skalade tomater går också bra, men välj bra kvalitet
1 burk grillad paprika i olja
1 msk vit balsamvinäger
(1 tsk kokossocker)

½ paket fårost - 75 g
½ burk smetana
några kvistar färsk mynta
lite svartpeppar från kvarn

Koka upp 4 dl av vattnet med buljongpulver och vitlöksklyftor.
Häll av oljan från paprikan (spara gärna till något annat, brödbak t ex) och häll ned paprikastrimlorna och tomaterna i buljongen.
Koka upp och låt småkoka 4 - 5 minuter.
Mixa soppan slät och smaka av med balsamvinäger och gärna en aning kokossocker. Det kan uteslutas om du är jättestrikt med kolhydrater men ger soppan en lite rundare smak. Späd ev med lite mer vatten om du tycker det behövs.

Mixa ihop fårost, smetana och mynta och kvarna över lite svartpeppar.
Servera soppan med en klick av fårostcrèmen och ett gott bröd.







 

4 kommentarer:

  1. Åh va fantastiskt gott detta ser ut!!
    Hade jag haft allt hemma så hade jag allt kokat soppa NU trots att klockan börjar bli mkt.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Annika! Jag lovar, soppan ÄR god. Du bara måste testa den! Ha en bra dag!

      Radera
  2. Mmmmmm....... soppa, jag älskar soppa i alla
    dess varianter, och den här soppan ser och låter
    jätte god.
    Det blir allt till att testa den nån gång.
    Ha en bra Tisdag
    MVH Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag äter soppa flera gånger i veckan. Det är så praktisk lunchmat. I synnerhet om den är så lättgjord som den här tomat- och paprikasoppan. Testa den Pernilla!

      Radera