söndag 17 mars 2013

Baobabpulver - nyhet i butikshyllan




Har du hört talas om baobabpulver? Kanske, kanske inte. Om du någon gång har läst Antoine de
Saint- Exupérys klassiska, ljuvliga och tankeväckande vuxenbarnbok "Lille Prinsen" har du i alla fall hört talas om baobabträdet. Baobabträden på lille Prinsens planet växte så det knakade och om han inte nogsamt såg till att rycka upp dem hotade de att spränga hela hans lilla planet.

Det mytomspunna Baobabträdet, som även kallas för apbrödsträd,  härstammar från Afrika där det växer på savannen, och det fanns gott om dem i min barndoms Congo. Trädet växer också i Australien och på Madagaskar. Det kan bli gigantiskt stort, och får stora frukter som är ätliga. Även bladen kan ätas. Träden som sägs kunna bli tusentals år gamla har den egenheten att de kan lagra vatten inuti stammen, och fungerar som en vattenreservoar för både människor och djur. Nu finns alltså det näringsrika pulvret - som består av torkade och malda baobabfrukter - att köpa både i affär och på nätet. Pulvret är extremt näringsspäckat och innehåller massor med vitaminer och mineraler, framförallt stora mängder C-vitamin. ORAC-värdet är högt, t o m högre än på blåbär och gojibär bl a.

Smaken på pulvret är friskt syrlig och perfekt att använda i en smoothie (recept i övermorgon, för först måste vi ju klara av veckans vegetariska recept). Du kan också blanda ut pulvret i kallt vatten - kanske kolsyrat - och ha det som måltidsdryck, ev med några blad mynta i. Pulvret lär också vara bra för matsmältningen och kunna lindra IBS-symptom.

Visst är det lite lustigt - och härligt! - med alla dessa nya produkter som översvämmar marknaden. För några år sedan visste t ex knappt en människa vad chiafrön var för något, och jag fick ständigt förklara vad det var jag hade i mitt matbröd. Nu finns chia på nästan varenda butikshylla. Samma sak med gojibär, acaibär, hampafrön, quinoa, amaranth med flera. Och nu alltså baobab! Spännande att se vad som kommer härnäst!

Jag köpte mitt baobabpulver (149:-) på Life hälsokost, i deras Superfruitserie, men det finns också att köpa på nätet, bl a på Råvarubutiken.

Kika in i övermorgon så får du recept på min supernyttiga smoothie med bl a baobabpulver.

4 kommentarer:

  1. Oh, vad spännande! Ska absolut beställa det pulvret!
    Vill ha mycket c-vitamin samtidigt det är inte gör min mage orolig och gasig som t ex av apelsiner...
    Tack för ett bra tips!
    Ha en underbar söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att din mage ska klara baobabpulvret. Det ska som sagt vara särskilt magvänligt och lindra IBS-symptom. Supersupernyttigt dessutom. Ha det bra!

      Radera
  2. Jättespännande Kjersti, nej jag har inte hört talas om baobabpulver...

    (Jag har inte glömt awarden... det känns bara som tiden att svara på frågorna inte finns men jag ska ta mig i kragen... till nästa helg!) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt om jag kan bidra med något nytt Amy! Det är ju en djungel av produkter som fullkomligt exploderat och väller över oss, så det är minsann inte så lätt att ha koll på allt som kommer. Och beträffande awarden. Se det inte som ett tvång! Svara på frågorna och skicka den vidare OM du har lust, och i så fall NÄR du har tid. Må så gott och ha en kommande fin vecka trots vinterkylan som inte vill släppa taget om oss!

      Radera