måndag 18 februari 2013

Vegetariska bondbönsbiffar med jordnötssmör samt tomat- och paprikaröra




Den här soliga måndagen bjuds det nyttiga vegetariska bondbönsbiffar här i huset. Visserligen provsmakades de redan igår till lunch, men de räcker till lunch idag också.

Maken har drabbats av en riktigt otäck förkylning och hostar så fönsterrutorna bågnar och det är på sin plats att utfärda stormvarning! I natt när jag låg i korsdraget och försökte sova med hårtestarna fladdrande om öronen tänkte jag på att han lätt skulle kunna extraknäcka som vindmaskin i melodifestivalen. Ni vet en sån där som fick Carolas lockar att dansa i "Fångad av en stormvind". Jag öser på med immunstärkande vitlök både i biffarna och i tomat- och paprikaröran för jag vill ju inte bli sjuk igen! Känner du dig pigg och kurant, och inte är omgiven av andra sjuklingar, så kan du förstås dra ner på vitlöksmängden till en lite mer socialt anpassad nivå..

Vet ni vad pindjur är? Kunde väl tro det! Det är inte någon liten varelse från tropiska urskogar som man kanske skulle kunna tro, nej det är tydligen en serbisk grönsaksrelish baserad på paprika och tomat. Ibland även aubergine. Det visste inte jag heller förrän för en vecka sedan när jag ramlade på en burk i Coophyllan och inte kunde låta bli att testa.  Dessväre var burken skrämmande dyr, så jag har helt enkelt försökt mig på att göra en egen variant. Jag vill inte påstå att det är pindjur, men i alla fall något liknande. Gott hursomhelst! Den röran ska definitivt få en stående plats i mitt kylskåp!

Ni som inte vill eller kan använda ägg kan säkert ta "No-egg" i stället. Eftersom både jag och de mina tål ägg har jag inte haft någon anledning att prova, men ni som behöver det vet säkert själva vilka mängder som behövs för att motsvara äggen i receptet.

Bondbönorna är av märket Sevan, som brukar husera i hyllan bland andra produkter från Mellanöstern. De kan förstås ersättas av andra bönor om du föredrar det.

1 burk kokta bondbönor 780 g - avrunnen vikt 500 g. Du kan givetvis koka dina bönor själv också.
1 dl jordnötssmör - enbart bestående av rostade jordnötter och havssalt
3 stora ekologiska ägg
4 stora vitlöksklyftor
1 tsk milt paprikapulver
2 tsk curry
salt - beroende på hur salt jordnötssmöret är. Jag tog knappt 1 tsk
rapsolja/smör till stekning

Skölj av bönorna i kallt vatten och låt rinna av.
Lägg alla ingredienser i mixern och mixa slätt. Det gör inget om det blir lite "bitigt".
Stek biffarna gyllenbruna på båda sidor i en blandning av rapsolja och smör - eller annat matfett vid behov. De ska nästan bli lite friterade, så ta rejält med matfett.










Tomat och paprikaröra:

1 burk körsbärstomater eller hela tomater, 400 g - den här gången testade jag Coops. Helt okej.
1 stor röd paprika
1 liten mild chilifrukt
1 medelstor gul lök eller ännu hellre 2 mindre schalottenlökar
4 stora vitlöksklyftor - jajamänsan
1 tsk havssalt
1 tsk milt paprikapulver
1 msk kokossocker
1 msk vit balsamvinäger
1 msk rapsolja

Skala och grovhacka lök och vitlök.
Skölj och kärna ur paprika och chili och skär i mindre bitar.
Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka på ganska svag värme under lock en halvtimme. Ta av locket, höj värmen några snäpp, och låt koka ihop ytterligare en kvart eller lite mer så röran blir lagom tjock. Passa och rör så det inte bränns och kokar torrt.



 




 





Såsen är jättegod både varm och kall, och passar till allt möjligt. Servera bondbönsbiffarna med relishen och gärna en klick smetana eller rysk/turkisk yoghurt. Du vet väl att bullermage som ibland uppstår när man äter bönor kan lindras om man äter någon syrad mjölkprodukt ihop med bönorna.

Smaklig vegetarisk måndag kära ni!

6 kommentarer:

  1. Vilket spännande recept! :) Låter gott! Synd bara att jag inte kan äta bönor...får ont i magen av dem...:(
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tråkigt Lana! Bönor är ju både gott och nyttigt. Men det finns så mycket annat gott att äta också. Tomat- och paprikasåsen kanske du kan göra, den är supergod och passar säkert till många av dina rätter också. Kram!

      Radera
  2. Hej Kjersti.
    Vill bara säga tack för en mkt bra sida med massor av bra glutenfria
    tipps. Har nu fått ny inspiration att göra ett nytt försök att baka glutenfritt igen. Ha en bra dag.
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för kommentaren Cecilia! Du gör mig sååå glad! Varmt välkommen tillbaka närheltst du har lust, och tveka inte att höra av dig om du undrar över något. Må så gott!

      Radera
  3. Roligt med "nya" produkter att prova, men ännu roligare att göra själv! Jag gör gärna tomatröror och såser men brukar inte blanda i paprika så tack för tipset.

    Biffarna verkar också väldigt goda trots att jag inte är någon bönfantast. Måste vara jordnötssmöret i som lockar :-)

    Roligt beskrivet där med maken som vindmaskin, fast inte så roligt med förkylning förstås. Mycket sånt skräp nu. Hoppas du får hålla dig frisk och att maken kryar på sig så att du får ha frisyren ifred :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har svårt att hålla mig när jag ser något nytt och spännande som jag inte provat förr. Tyvärr räcker inte plånboken till - och inte skafferiet heller för den delen! Du måste testa röran Lotta, den är verkligen jättegod! Än så länge står jag pall, men det går tydligen en massa olika farsoter så det är bara att hålla tummarna! Må så gott!

      Radera