söndag 24 februari 2013

Ugnsstekt kycklingfilé med ajvarkryddade potatisplättar




Igår blev det verkligen inte mycket till matlagning här i huset! Jag låg som en kvaddad padda i sängen hela dagen, och maken åkte och köpte hämtwok. Jag orkade varken läsa eller se på TV och var nog inte vaken många timmar sammanlagt under dagen. Men sömn är uppenbarligen läkande, för idag känner jag mig faktiskt bättre. Inte helt på banan än förstås - skräller som en astmatisk hyena -  men på väg i alla fall. Fortsatt regim med citron, vitlök, ingefära och honung ska nog göra susen ska ni se!

Den här kycklingen åt vi förra lördagen när jag fortfarande var i kockartrim. Det fanns överbliven kokt potatis i kylen, och de fick bli sällskap till den ugnsbakade kycklingen i form av smakrika potatisplättar kryddade med ajvar relish - som för övrigt också fanns kvar från annan matlagning. Supergott och ett väldigt trevligt sätt att förgylla lördagskvällen! Och vilken annan kväll som helst också för den delen!

Kycklingen ugnsbakade jag som vanligt länge i låg temperatur så den blev riktigt saftig. Du kan välja vilken kryddblandning som helst till kycklingen. Jag valde denna gång en orientalisk kryddblandning.

Det här blev lagom för två
personer:

2 stora och fina kycklingfiléer av svensk kyckling - jag väljer alltid sån där uppfödarnas namn framgår
valfri kryddblandning
smör/olivolja till stekning
6 - 8 romanticatomater eller körsbärstomater
olivolja + lite flingsalt och svartpeppar

300 g kokt kall potatis
1 pressad vitlöksklyfta
1 stort ägg
ca ½ dl mild ajvar relish
lite salt och svartpeppar från kvarn
smör/olivolja till stekning

något grönt som pynt, persilja, timjan, rosmarin ex vis

Bryn kycklingen fint runtom i stekpanna. Krydda rikligt och lägg över i en ugnsfast form.
Dela tomaterna och lägg runtom kycklingen. Kvarna över rikligt med svartpeppar, strö över lite flingsalt, och ringla lite olivolja över tomaterna.
Baka i ugnen på 120 grader tills innertemperaturen visar 70 grader.

När temperaturen börjar närma sig är det dags att steka potatisplättarna.
Riv potatisen grovt och blanda med vitlök, ägg och ajvar relish. Krydda med salt och peppar och smaka av blandningen innan du steker plättarna gyllenfrasiga i en blandning av smör och olja.
Smaklig spis kära ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar