onsdag 13 februari 2013

Spenat- och vitlökssås till fisk



Illande grön och väldigt god är den här såsen, som passar alldeles väldigt bra till all slags fisk. Jag gjorde den häromsistens när vi var ganska många runt bordet som kalasade på ugnsstekt lax - som jag bakade i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen visade 55 grader. Laxen kryddade jag med rivet skal och saft från en ekologisk citron, lite flingsalt och Persilladekrydda, och den blev fantastiskt saftig och god. Den kan serveras både varm och kall. Såsen och även laxen är perfekt till buffé så småningom nu i vår när olika festligheter brukar avlösa varandra. Varför inte till påsk förresten, dit är det inte så långt. Såsen är också jättegod till stekt fisk av alla de slag.

Såsen är busenkel att göra och står sig några dagar i kylskåpet. Den räcker till ungefär 8 - 10 personer, men satsen kan givetvis halveras - eller fördubblas.

100 g färsk babyspenat
2 dl majonnäs
3 dl grekisk eller rysk yoghurt - jag hade rysk
1 msk dijonsenap
2 vitlöksklyftor
1 msk italiensk salladskrydda

Mixa ihop spenaten med senap, vitlök och en deciliter av vardera majonnäsen och yoghurten.
Mixa till en slät röra, och rör sedan ned resten av majonnäsen och yoghurten. Tillsätt kryddan och rör om.
Ställ in i kylskåpet att mogna några timmar eller över natt.

PS Om du mixar med hela mängden majonnäs och yoghurt på en gång riskerar såsen att bli lite rinnig. Därför är det bättre att ta lite först och sedan bara röra ned resten. DS

2 kommentarer:

  1. Så gott! Babyspenat äter jag i mängder! Kanske ska mixa den och tillsätta till min hemmagjorda majonnäs! :)
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väl som en alldeles förträfflig idé Lana! Hemmagjord majonnäs är så gott! Kram tillbaka!

      Radera