onsdag 6 februari 2013

Skållade, glutenfria frukostfrallor med linfrön och chia



Jag måste ju försöka förnya mig lite när det gäller brödbak, och inte bara baka mina formbröd - även om jag faktiskt gillar dem skarpt. Hursomhelst gav jag mig på ett försök att baka skållade frallor, och de blev inte alls så tokiga. Riktigt bra faktiskt, mjuka och saftiga, och alldeles väldigt goda med smör och några skivor ost på.

Genom att skålla linfrön, chia och husk får man ett gelé, som bidrar till att bättre hålla ihop brödet. Jag har bakat frallorna två gånger, ena gången med enbart rent havremjöl, och andra gången med en blandning av durramjöl och rårismjöl. Det blev lika bra båda gångerna, men jag behövde ta lite mer av havremjölet. Jag tror säkert det går att använda bovetemjöl också, även om jag inte prövat det ännu.

½ dl mald chia
1/4 dl hela chiafrön
1/4 dl gula linfrön - går förträffligt med vanliga bruna också
2 msk malda psylliumskal/husk
5 dl kokande vatten

½ dl valfri olja - raps, kokos, mandel, hampa eller pumpakärnolja
1 stort ekologiskt ägg
50 g färsk jäst
½ msk kokossocker
6 - 7 dl rent havremjöl - jag använde Provenas - alternativt 2 dl durramjöl och 4 dl rårismjöl
2 msk nyponmjöl
1 tsk salt

Blanda mald chia, chiafrön, linfrön och husk i en bunke.
Slå på kokande vatten och rör om. Låt stå och svalna en timme. Då bör blandningen ha blivit lagom rumstempererad.
Häll över massan, som nu blivit som ett tjockt gelé, i köksmaskinen, och blanda i olja och ägg.
Kör igång maskinen och kör några varv, och smula sedan över jästen och strö över sockret medan maskinen är igång.
Kör tills jästen löst sig och blandats med det övriga.
Blanda havremjöl (eller den andra mjölblandningen), salt och nyponmjöl och tillsätt det lite i taget.
Arbeta degen länge och väl på lågt varvtal. Jag körde nog min deg 15 minuter.
Täck över med bakduk och låt jäsa en halvtimme.
Kör maskinen några varv till så att degen arbetas ned igen.
Klicka med hjälp av två skedar upp 12 bullar på bakpapprad plåt. Ge dig inte på att rulla bullar, för då kommer du att drabbas av psykbryt! Degen är nämligen rejält kladdig. Klappa i stället snällt om bullarna med lite olja på händerna, så förvandlas det punkigt spretiga till riktigt jämna och välartade bullar.
Lägg över en bakduk och låt bullarna jäsa 30 - 40 minuter.
Grädda bullarna ca 14 minuter på  225 graders ugnsvärme. Låt svalna på galler, med eller utan bakduk över.








 



4 kommentarer:

  1. Wow! Det den uppskurna "frallan" ser ju ut som "riktigt" bröd! Vad kul! Det får nog bli bak idag. Jag har tidigare köpt chiamjöl från Bodystore, Ica eller hälsokosten men dom har det inte längre. Visst kan man mala själv, men det är skönt att ha färdigt. Du har säkert skrivit var du hittar ditt men jag har inte uppmärksammat det eftersom jag har haft. Var hittar du det`?:-) Ha en fin dag i snöblasket :-). Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det smakade som "riktigt" bröd också, Maria! Ny favorit här hemma, åt senast en bulle till frukost. Jag brukar köpa mitt färdigmalda chiamjöl hos Bravara (direktlänk i högerspalten under webbutiker). Chiafrön finns ju nästan överallt numera, men färdigmalt är inte lika vanligt. Lycka till! Har precis kommit hem efter en promenad i yrvädret, riktigt rusk! Kram tillbaka!

      Radera
  2. Mmm...otroligt gott! Och de ser så perfekta ut! :)
    Ha en fin kväll! kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen de blev faktiskt sådär perfekt runda och bulliga som de ska vara. Jättegoda, det tyckte även min kära hälft. Kram till dig också!

      Radera