tisdag 5 februari 2013

Mintpäron med mandelspån



I helgen fick jag plötsligt för mig att göra den gamla efterrättsklassikern ugnsbakade päron med mintchoklad. Det var ett tag sedan, men jag som har några år på nacken minns att det var en stående efterätt på 70-talet. Mitt enda bidrag till förändring är att jag tagit färska päron i stället för konserverade, och i stället för vanlig After Eight använt mintchokladplattor från Divine som är Fairtrademärkta. Sen har jag också strösslat med mandelspån över.

Och kan ni tänka er så passande! Söta Saker har just 70-tal som utmaning i Månadens Sötsak, så vad passar bättre än det här. Jag skyndar mig att skicka in mitt bidrag!

Till varje person behöver du:

1 stort päron
2 mintchokladplattor
ca 1 msk mandelspån

Skala, klyv och kärna ur päronen, och lägg dem med den kupade sidan upp på ett lätt smort ugnssäkert fat.
Lägg på mintchokladplattorna och strössla över mandelspånen.
Baka i ugnen på 220 - 225 grader ca 10 minuter.
Servera de varma päronen med glass, iskall vispad grädde eller smetana som smaksatts med lite vaniljsocker.

Tänk att något så löjligt enkelt kan bli så vansinnigt gott! Enjoy!






 

12 kommentarer:

  1. Kul tema den här månaden, speciellt med tanke på att de flesta av läsarna inte var födda då! ;) Ska bli kul att se vad de tror att vi åt på 70-talet!

    Din päronefterrätt ser riktig god ut. Konserverade päron är inte min grej, men så här på ditt sätt med färska päron, skulle jag nog kunna tänka mig att testa det igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Tina! Jag är inte heller så förtjust i konderverade päron, men med färska blir det absolut godare! Ja det ska bli kul att se vad som trillar in på 70-talstemat. Ha det bra!

      Radera
  2. Tur att man var hemma! Och alla kryphål i godispakten är ju välkomna, både för mig och dad :) PUSS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur! Efterrätt är ju inte godis, det är bara gott!

      Radera
  3. Vad roligt att se den gamla klassikern. Jag gjorde den själv för ett tag sedan, men eftersom jag inte tål kakao så blandade jag till carob och honung. Fungerade bra, men kanske på gränsen för sött. Får justera min blandning lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väl som ett bra alternativ Malin. Kanske några droppar mintolja också? Honung är ju väldigt sött, jag tycker nästan agavesirap är bättre ibland, inte lika intensiv i smaken.

      Radera
  4. En riktigt gammal klassiker men jag har gjort den på 90-talet också! Gott är det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott vilket årtionde som helst! Och så är det väl med riktiga klassiker, men ibland glömmer man bort dem och behöver damma av dem.

      Radera
  5. Ja, visst andas det 70-tal om dessa päronen, men de är ju faktiskt väldigt goda:) Vi glömde helt bort förra månadens tema (eftersom det inte var nåt månaden innan) och risken är nog att vi hade glömt denna månaden också om du inte kommit med en påminnelse, det tackar jag för!

    /Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak, jag påminde så gärna! Då får ni klura ut något riktigt 70-talsdoftande den här gången.

      Radera
  6. Jättegott! Älskade när mamma gjorde dessa päron. Då med konserver som jag har förstått var poppis på 70-talet. En annan klassiker från då kommer jag ihåg var konserverad fruktcocktail med vispad grädde. Men jag tror inte jag skickar in det som bidrag :-) Tack för en uppiffad version av en klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Lotta! Vad glad jag blir att du kikade in hos mig och lämnade en kommentar! Fruktcocktail, absolut! Du kanske kan hitta på något där fruktcocktail ingår? Ha det bra och välkommen tillbaka!

      Radera