lördag 9 februari 2013

Glutenfria mandelkokoscockies med hackad kokoschoklad






De här supergoda mandelkokoscockiesen snodde jag ihop häromdagen när svärsonen aviserade lunchbesök tillsammans med lilla I. Jag hade inget på lut hemma nämligen, och något måste man ju ha att bjuda på till kaffet på maten. Eftersom Rob älskar kokos fick det bli de här kokossmakande cockiesen som blev alldeles fantastiskt goda. Rekommenderas å det varmaste! Dessutom är de kollossalt lättgjorda och blev klara på nolltid.

Cockiesen kan lätt LCHF-anpassas genom att byta kokossockret mot sukrin och den hackade kokoschokladen mot mörk osockrad choklad eller mörk choklad med stevia. De kan också lätt göras helt mjölkfria med mjölkfritt margarin ( eller kanske kokosolja) och mjölkfri choklad.

1½ dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 dl kokosflingor
1 dl kokossocker (knappt) eller ljust rårörssocker
½ tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
1 msk fiberhusk/malda psylliumskal
1 tsk bakpulver
2 bamseägg
125 LF eller vanligt smör - alternativt mjölkfritt margarin
55 - 60 g valfri choklad - jag tog mjölkchoklad med kokosfyllning( bild hittar du här)

Smält smör/margarin, och låt det svalna.
Grovhacka chokladen.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör ned det smälta smöret/margarinet och de lätt uppvispade äggen.
Rör om ordentligt och låt stå och svälla 10 minuter.
Klicka ut smeten på bakpapprad plåt och jämna till ytan lite. Jag fick ut 25 "normalstora" kakor av den här satsen, men du kan förstås göra färre och lite större kakor om du vill. Kakorna flyter inte ut alls, så det går att lägga dem ganska tätt.
Grädda i 180 graders ugnsvärme ca 16 - 18 minuter.

Ha en fin lördag allihop! Själv ska jag kolla på Isfestivalen som invigs här i Uppsala idag, och titta på alla fantastiska konstverk som både kända och mindre kända konstnärer skapar.

 

12 kommentarer:

  1. Ser vädlgit goda ut, spröda och fina! Glutenfritt är klurigt, tack för att du delar med dig!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Gott! Ännu ett smaskigt glutenfritt recept som ska sparas! :)
    Ha en toppen helg!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Det här låter riktigt gott! kokos och choklad är en bra kombo!

    SvaraRadera
  4. Tack alla tre för kommentarerna! Kakorna blev väldigt uppskattade, så testa dem gärna. Må så gott och ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Supergoda! Idag blir det en ny sats, de förra tog slut i ett nafs! Ha en fortsatt fin söndag!

      Radera
  6. Helt helt sjukt goda, det bästa du gjort på länge i kakväg! Och då har du gjort MYCKET gott på vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller faktiskt med! De blev en lyckträff! Jag tänkte inte så mycket, jag bara gjorde. Det kanske rentav är hemligheten!

      Radera
  7. Tack, tack, tack =)

    Jag bakade två satser igår. En som ovan och en där jag bytte ut chokladen mot rivet skal av 1 citron och 1 tsk kardemummakärnor som jag stötte. Idel lovord åt båda varianterna och nu skall jag baka en sats med citron o kardemumma att ta med till trevlig tjejträff ikväll =) Tack för att du delar med dig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så himla glad Beatrice! Massor med tack för återkopplingen! Låter som en bra idé med citron och kardemumma också. Då hoppas jag ni får en riktigt mysig tjejkväll. Kram tillbaka!

      Radera
    2. Kan bara hälsa och tacka från tjejerna ;) Oj vad goda! Vem har bakat de här? Kan man få receptet? Det hördes från de flesta ikväll. Kul. Ville bara dela med mig till receptets upphovskvinna och ja, vi hade en riktigt trevlig kväll :)

      Natti, natti

      Radera
    3. Så kul Beatrice att kvällen blev lyckad och kakorna uppskattade! Tusen tack för att du delade med dig - mitt i natten t o m! Må så gott!

      Radera