onsdag 27 februari 2013

Fröigt glutenfritt lågkolhydratformbröd



Jag kan faktiskt förnya mig även om ni inte trodde det! Visserligen är det här också ett formbröd, men annars ganska olikt dem jag vanligtvis brukar baka. Och det blev såpass bra att jag gärna delar med mig av receptet.

Brödet kan kanske inte kvala in som ett hundraprocentigt LCHF-bröd, men det måste vara bra nära. Det är den lilla mängden hampamjöl som "ställer till det", men den envisas jag med att vilja ha med. Förresten, den som har tid och möjlighet kanske kan räkna ut kolhydratmängden per brödskiva och se om det kanske ändå inte rentutav klarar LCHF-testet.

Brödet är proppfullt med naggande goda fröer som ger en massa finfina fettsyror, och dessutom innehåller det ägg som fyller på med bra protein. Det är väldigt lättgjort, men du behöver en bra mixer för att kunna mixa fröerna riktigt fint. Det blir nästan som en pasta när du mixat ett tag.

De flesta liknande bröd jag stött på har bakpulver som jäsmedel, men jag föredrar vanlig färsk jäst. Det funkar säkert med bakpulver också, men det har jag inte testat. Eftersom jag älskar oregano kryddade jag mitt bröd med en liten mängd. Du kan välja andra brödkryddor eller något annat om du föredrar det. Lite stark riven ost kanske.

1 dl gula linfrön, ca 60 g
1 dl hela chiafrön, ca 60 g
1 dl pumpafrön, ca 60 g
1 dl naturella cashewnötter, ca 60 g
100 g smör eller mjölkfritt margarin
1 dl vatten

50 g färsk jäst
5 stora, ekologiska ägg
1 dl malda psylliumfröskal/fiberhusk
2 dl mandelmjöl
1 dl skalade hampafrön
1 tsk salt
1 dl hampamjöl
(1 tsk oregano)

Blanda linfrön, chiafrön, pumpafrön och cashewnötter, och mixa länge och väl så det blir riktigt finfördelat.
Lägg över i köksmaskinen.
Koka upp smöret tillsammans med vatten, och häll det över frömassan. Rör om och låt stå och svälla en timme.
Smula över jästen och tillsätt äggen. Kör tills jästen löst sig helt.
Tillsätt också mandelmjöl, psylliumskal, salt, hampafrön och hampamjöl och arbeta degen mycket väl i ca 10 minuter. Degen blir ganska fast.
Lägg över degen i en mycket väl smord form (jag använde en liten mindre form på knappt en liter), täck över och låt jäsa 45 - 50 minuter.
Grädda brödet i knappt 200 graders ugnsvärme (snarare 190) ca en timme.
Linda in i bakdukar och låt svalna på galler.
Skiva brödet tunt och frys in det som inte beräknas gå åt de närmaste dagarna.
Det blir jättegott att rosta brödet lätt.

Bilder på mjöl och fröer hittar du här tillsammans med en liten genomgång av glutenfri bakning.










 

8 kommentarer:

  1. Svårt att räkna på det utan att ha vikten av alla ingredienserna. Men du kan ju använda dig av http://jscal.flum.net/ och lägga in allt själv. Då får du fram ett värde per 100g. Enligt de LCHFfrälsta jag jobbar med är det det som är mest intressant, att det ligger under 4g kolisar per 100g. Detta eftersom skivor kan vara så väldigt olika tjocka.
    Brödet ser väldigt gott ut, så om du räknar på det får du gärna meddela energiinnehåll med. Jag är rädd att det blir lite väl energirikt för mig. Jag är inte rädd för kolisarna, bara för kalorierna. :D /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Trollmamma! Nästa gång ska jag väga alla ingredienser. Fast jag lyckades inte komma någonvart med länken, den studsade bara tillbaka till Trollcaféet. Däremot lyckades jag googla mig fram till något som hette Matkalkyl där man tydligen också kan näringsberäkna recepten. Ska testa, Ha en fortsatt bra dag!

      Radera
  2. Wow, vilket bröd! Jag måste prova baka det! :)
    Sparar receptet! :)
    Ha en toppen dag!
    Kramar
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev riktigt bra Lana! Har precis avnjutit en macka med sardiner och lite sallad till en kopp te. Mumsigt! Ha det fint du också!

      Radera
  3. Du om någon varierar väl dig! Eller vad säger ett nytt egenhändigt komponerat recept varje dag i över två-tre års tid? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i och för sig kan du ju ha rätt i det, men bröden brukar jag oftast baka efter gammalt beprövat koncept. Men det är kul att testa något nytt även i brödväg. Ha det gott!

      Radera
  4. Vilket härligt bröd! Massor av nytigheter, gillar starkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Riktigt nyttighetsboostat! Helt sockerfritt dessutom, så du får testa det Marja. Ha det bra!

      Radera