tisdag 26 februari 2013

Enmansomelett med spenat, vitlök, camembert och soltorkade tomater




Idag får ni nöja er med ett latmansrecept och latbloggsinlägg under kategorin "Enmanlunch lätt som en plätt". Dessutom så gott som fri från kolhydrater så även LCHF-are kan med gott samvete hugga in och låta sig väl smaka.

Jag gjorde omeletten när jag var ensam hemma och inte hade ett dugg lust eller ork att laga mat men ändå kände hungern komma krypande.

2 stora ekologiska ägg
ca 1 msk kryddblandning "Kunglig Sallad"
några rejäla nävar färsk spenat
2 vitlöksklyftor
ca 10 små soltorkade körsbärstomater
1 bit camembert - så mycket du vill ha
rapsolja till stekning

Vispa ihop ägg och krydda.
Skala och flisa vitlöken, skölj och slunga spenaten.
Fräs spenat och vitlök helt kort i rapsolja och häll äggsmeten över. Vicka lite på pannan så det kommer åt överallt.
Lägg på körsbärstomater och ost, och lägg på ett lock. Stek några minuter tills omeletten stelnat och osten smält.

Smaklig måltid!

7 kommentarer:

  1. Låter otroligt gott! God, nyttig och snabb mat! Jag älskar ägg i alla möjliga varianter! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Ser jättesmarrigt ut! Hade jag haft ost och tomater hemma hade det nog blivit nåt sånt idag. Nu blir det bruna bönor och kyckling istället. :)

    SvaraRadera
  3. camembert äter jag alldeles för sällan, det måste jag ändra på!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarerna alla tre! Ibland måste man få vara lite lat, och det blir ju inte sämre för det. Må så gott alla!

    SvaraRadera
  5. "nöja oss med..." Herrejisses det är ju bara hur gott som helst!
    Vi gjorde något liknande (känns det igen?:)) för ett tag sedan som vi fortfarande inte skrivit om i köket, fast då med mozzarella och lite annat på.

    Hoppas du känner dej lite bättre nu, inget trevligt alls att vara dålig.

    Kramar från Mårtenssons

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo jag tycker mig ha hört det förr! Då ser jag fram emot att få se er variant så småningom. Tack, jag är bättre, men hostan är ihärdig. Nu har jag sett Mästerkocken och sörjt med Lisa som åkte ut. Visst är de duktiga allihop! Kram tillbaka!

      Radera